نظرات بیان شده در مقالات مروری فقط نظرات نویسندگان است.
در 10 دسامبر، تلاش دولت مجارستان برای خرابکاری شکست خورد. مشخص شده است که او دیگر نمی تواند از تعهد خود در اجرای حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) طفره رود.
تمرین دفع صربستان باید پایان یابد. با این حال، دولت مفتخر است که به جهان اعلام کند آنچه را که از دادگاه قانون اساسی خواسته است دریافت کرده است. اگرچه او دست خالی آنجا را ترک نکرد، اما این نقشه به طور کامل محقق نشد.
در مهم داوری در دسامبر 2020، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا حکم داد که قوانین مجارستان، که به پناهجویان اجازه میدهد از سراسر کشور به سمت مرز صربستان بدون رویه رسمی دفع شوند، قوانین اتحادیه اروپا را نقض میکند.
تصمیم CJEU نه تنها برای حمایت از حقوق پناهندگان، بلکه برای حاکمیت قانون به طور کلی کلیدی بود. او مجدداً تأکید می کند که یک دولت باید با افرادی که به آن مراجعه می کنند مطابق قانون رفتار کند، نه خودسرانه.
حمله به حکم
تصمیم دیوان عدالت اداری روشن است و مجارستان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا باید آن را اجرا کند. با این حال، دولت می خواست از دادگاه قانون اساسی به عنوان ابزاری برای مخالفت آشکار با قوانین اتحادیه اروپا استفاده کند.
در ماه فوریه، وزیر دادگستری جودیت وارگا با ارسال یک درخواست سیاسی، از دادگاه خواست تا حکم کند که حکم دیوان عدالت اداری در مجارستان قابل اجرا نیست.
کمیته هلسینکی مجارستان گزارشی را به amicus curiae ارائه کرد تا به دادگاه در حمایت از حقوق اساسی و احترام به قوانین اتحادیه اروپا کمک کند. پس از تحلیل دقیق این تصمیم، می توان با اطمینان گفت که دولت به خواسته خود نرسید.
با این حال، این تصمیم از تناقضات داخلی رنج می برد. دادگاه حکمی گیج کننده و بحث برانگیز صادر کرد که در آن تنها پاسخ سازگار با حاکمیت قانون، رد قاطعانه دادخواست دولت خواهد بود.
از جنبه مثبت، دیوان به صراحت اعلام کرده است که تصمیم دیوان عدالت اداری را بررسی نخواهد کرد. بنابراین برداشت اول مایه آرامش است: دادگاه تصمیم لهستانی را برای مخالفت آشکار با تصمیم CJEU انتخاب نکرد. این کشور آنچه را که واقعاً میخواهد به دولت نداده است و مهر تأییدی بر نقض تعهدات مجارستان بر اساس قوانین اتحادیه اروپا نداده است.
هدیه ای درخشان برای دولت
اما چرا دولت اصرار دارد که دادگاه استدلال خود را تأیید کند؟ از آنجایی که چندین اظهارات در این تصمیم می تواند به نفع موضع دولت تلقی شود: زیر سوال بردن حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در زمینه هایی که طبق معاهدات، کشورهای عضو به طور مشترک صلاحیت های مستقل خود را اعمال می کنند.
دادگاه حکم داده است که وقتی تعهد ناشی از قوانین اتحادیه اروپا نمی تواند به طور مؤثر اجرا شود، مجارستان حق حاکمیتی دارد که قوانینی برای حمایت از حقوق اساسی وضع کند - تا زمانی که شرایط اجرای مؤثر قوانین اتحادیه اروپا تضمین شود.
با این حال، حتی در این سناریو، اقدامات مجارستان باید در راستای پیروی از معاهدات باشد. این همان چیزی است که دولت مدعی پیروزی است. درست است که این یک هدیه درخشان از طرف دادگاه است، اما به پرونده فعلی بی ربط است.
چرا جمله مرتبط است؟
نمی توان درک کرد که تصمیم فوق دولت را از عواقب عدم اجرای تصمیم دیوان عالی محافظت می کند.
دولت استدلال کرد که دفع ضروری است، زیرا در غیر این صورت خارجی های اخراج شده برای مدتی پیش بینی نشده در کشور خواهند ماند که این امر ناقض قانون اساسی (قانون اساسی مجارستان) است.
دولت از اصلاحیهای استفاده میکند که در سال 2018 ارائه کرد، که بیان میکند قانون اتحادیه اروپا «حق مسلم مجارستان را برای تعیین جمعیتش محدود نمیکند».
با این حال، دادگاه قانون اساسی با اعلام اینکه تصمیم دیوان عدالت اداری را زیر سوال نخواهد برد و با توجه به اینکه با پناهجویان باید در پرتو کرامت انسانی آنها رفتار شود، به نفع دولت رای نداد.
بر اساس دیوان دیوان عدالت اداری، یک خارجی تنها می تواند به عنوان بخشی از یک روند مناسب از مجارستان اخراج شود و زمانی که مقامات اطمینان حاصل کنند که بازگشت وی نقض ممنوعیت شکنجه یا رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز نیست.
بنابراین، برای اجرای کامل قوانین اتحادیه اروپا به یک رویه مناسب نیاز است - که همانطور که دادگاه قانون اساسی اکنون تأیید کرده است، یک تعهد قانونی الزام آور مجارستان است.
سوء استفاده از حق تعیین سرنوشت
بخش مشکل ساز تصمیم، اشاره به «حق بنیادی» تازه تأسیس، «حق تعیین سرنوشت ناشی از محیط اجتماعی سنتی» است که دادگاه از حق کرامت انسانی ایجاد کرده است.
دادگاه با انحراف از رویه ثابت خود، با استدلال مغشوش توضیح می دهد که حق تعیین سرنوشت را تنها در چارچوب محیط اجتماعی که فرد در آن وجود دارد قابل درک است.
به عقیده دیوان، ارتباطات طبیعی ایجاد شده در بدو تولد، چارچوب و جهت هویت خود را تعیین می کند و به این ترتیب باید به عنوان بخشی از کیفیت زندگی ارزیابی شود.
مجموع این تعاریف در بدو تولد یک هویت ملی، یک ارزش قانون اساسی و یک ارزش است که برای حفظ قانون اساسی باید توسط دولت محافظت شود.
آنچه دادگاه می گوید، در اصل این است که مجارها حق دارند در کشوری کم و بیش همگن زندگی کنند که در آن افراد تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.
این یک استدلال فوق العاده خطرناک است زیرا به طور کامل از هدف اصلی حق تعیین سرنوشت، که محافظت از فرد در برابر اقدامات خودسرانه دولت است، سوء استفاده می کند.
چنین تصمیمی با ماهیت «ناسیونالیستی» توسط دادگاه قانون اساسی اسلواکی یا رومانی می تواند علیه اقلیت های مجارستانی ساکن در این کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
فقط چنین استدلال حقوقی را در زمینه دهه 1930 یا 1950 تصور کنید. «محیط اجتماعی سنتی» در راست افراطی، یهودیان، رومها یا غیردگرجنسگرایان را مستثنی میکند، در حالی که در سمت چپ افراطی «بورژوازی»، «کولاک» یا دیگر «دشمنان طبقاتی» خواهد بود.
حمايت قانون اساسي از مفهوم «محيط اجتماعي سنتي» در طي کمپين هاي نفرت انگيز سازماندهي شده توسط دولت، نگران کننده است.
ابزار جادویی برای صاحبان قدرت
همه قضات این اختراع جدید را نسبت نمی دهند. قاضی Ágnes Czine در نظر متفق القول خود نوشت که دلایل "کاملاً واضح" نیستند زیرا با رویه قضایی قبلی دیوان که تاکنون حکم داده بود ناسازگار است: "حق تعیین سرنوشت ناشی از حق کرامت انسانی و به عنوان چنین بیانی از خودمختاری یک فرد برای عمل آزادانه، که به فرد گره خورده است.
قاضی ایلدیکو ماروزی هورنه خاطرنشان کرد: «آنچه که جوامع از آن ساخته شدهاند در جریان دائمی است و جامعه مجارستانی تفاوتی با آن ندارد. با این حال، این هیچ کسی را مجبور به تغییر روابط اعلام شده یا ویژگی های اساسی که هویت خود را می سازد، نمی کند.
«به طور مشابه، ویژگیهای قومی، زبانی یا مذهبی پناهجویان سیاسی/اقتصادی به خودی خود بر تمامیت داخلی و شخصی افراد ساکن در مجارستان تأثیر نمیگذارد.
و وظيفه حفاظت از «يقين به نفس دريافت شده در بدو تولد» براي كساني كه تنها با خروج از سايه وضعيت «تعيين شده» در بدو تولد مي توانند استعداد انساني خود را تحقق بخشند چيست؟ در خانوادههای خشن یا فقیر یا اعضای اقلیتهای تبعیضآمیز متولد شدهاید؟
برای دولتی که کمتر به حقوق اساسی توجه دارد، این اختراع جدید در مقابل حمایت مؤثر از حقوق بشر، ابزار سرکوب است.
این کار آنها نیست
در شرایط کنونی، اختراع این "حق اساسی" جدید برای دادگاه قانون اساسی مهم بود تا بتواند تصمیم بگیرد که وقتی این حق جمعی نقض می شود، مجارستان باید این حق را داشته باشد که به طور موقت قوانین اتحادیه اروپا را اعمال نکند.
به عبارت دیگر، دیوان می تواند به دولت اجازه دهد که از قوانین اتحادیه اروپا صرف نظر کند تا جایی که بلافاصله بتوان گفت که «حق اساسی» تازه کشف شده در خطر است.
با این حال، این تصمیم زرهی نیست و نمی تواند اجرای تصمیم دیوان عدالت اداری برای پایان دادن به دفع را به تاخیر بیندازد.
این تصمیم به صراحت بیان می کند که تصمیم گیری در مورد اینکه آیا وضعیت به گونه ای است که مجارستان بتواند قوانین اتحادیه اروپا را لغو کند، در صلاحیت دادگاه قانون اساسی نیست.
این به دولت این امکان را می دهد که اعلام کند که البته معیارهای این امر رعایت شده است. حتی اگر از تصمیم ناشی نشود.
اینطور نیست، زیرا دیوان دادگستری به صراحت اعلام کرده است که قانون اتحادیه اروپا باید به عنوان یک قاعده اعمال شود، تصمیم دیوان عدالت اداری الزام آور است و حقوق پناهجویان برای کرامت انسانی باید رعایت شود.
خطر واقعی عواقب شدید
با توجه به این تصمیم، مجارستان ممکن است از اعمال قوانین اتحادیه اروپا در شرایطی امتناع کند که بسیاری از خارجی های اخراج شده غیرقانونی به طور قانونی در قلمرو باقی بمانند (یعنی در رویه حاکمیت قانون) که این امر می تواند «شخصیت ملی کشور» را به خطر بیندازد.
حتی در این مورد، رویه های ملی باید مؤثر و با هدف انطباق با معاهدات باشد. این امر با اخراج بی رویه همه افراد به میادین صربستان، چه نیاز به حمایت مجارستان داشته باشد یا نه، تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.
امتناع از اجرای تصمیم CJEU عواقب جدی خواهد داشت. کمیسیون قبلاً در ماه نوامبر اعلام کرده بود که مجارستان را به دادگاه دادگستری اروپا باز می گرداند تا جریمه هایی را برای عدم رعایت این تصمیم که به طور بالقوه می تواند منجر به بار مالی سنگینی شود، اعمال کند.
دولت البته پشت تصمیم دادگاه قانون اساسی پنهان خواهد شد، زیرا هدف آن افزایش تنش های سیاسی و حفظ رژیم ضد انسانی خود است.
اما ما، مدافعان حقوق بشر، همچنان به فشار بر دولت برای تبعیت از تصمیم دیوان عدالت اداری ادامه خواهیم داد و هر کاری که ممکن است برای حفظ حاکمیت قانون و کرامت انسانی انجام خواهیم داد.
Zsolt Keekeres یک وکیل و عضو کمیته هلسینکی مجارستان است، یک سازمان غیر دولتی که حقوق بشر و حاکمیت قانون را ترویج می کند.
[ad_2]
مقالات مشابه
- بازیهای المپیک زمستانی: پکن از المپیکیها میخواهد که تقویتکننده COVID را دریافت کنند
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- کهکشان S20 سه نفر ساخته شده تا 94 درصد از 5G فروش در ایالات متحده در Q1 سال 2020
- معرفی بهترین ابزارهای استفاده شده در مشاوره سئو
- "شرم آور و بی ادب": اوربان اظهارات علیه مسلمانان بوسنیایی را رد کرد
- هدرز موتور B3 (پراید قدیم) - سام تیونینگ
- اپل موزیک به روز رسانی می افزاید: مهم ویژگی های جدید در آندروید
- Coronavirus واکسن ممکن است در سال 2020 آماده, اما نمی 'بانک در این
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی