SEO چیست و چگونه می تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند؟

تجربه کاربری UX: راهنمای جامع برای بهبود تعامل کاربر سئو سولوشن

طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد جستجوهای گوگل از طریق دستگاه‌های همراه صورت می‌گیرد. این آمار نشان‌دهنده آن است که کاربران اینترنت از کامپیوترهای سنتی دسکتاپ به دستگاه‌های موبایلی مهاجرت کرده‌اند. برخلاف اینکه خیلی ها تصور میکنند سئو تکنیکال بخش ترسناک seo است، اگر شما از یک سیستم مدیریت محتوای کاربردی مثل وردپرس استفاده کرده و چند افزونه مناسب روی آن نصب کنید، اصلا نیاز به نگرانی بابتش ندارید. سئو یک علم تجربی است و نتایج به دست آمده از آزمایشات مختلف می‌تواند به شما در بهبود استراتژی‌های خود کمک کند. با آزمایش ایده‌های جدید و ارزیابی نتایج، می‌توانید روش‌های بهینه‌تر و مؤثرتری را شناسایی کنید. دوره‌های آموزشی آنلاین و کارگاه‌های سئو به شما کمک می‌کنند تا دانش خود را تقویت کرده و با تکنیک‌های پیشرفته‌تر آشنا شوید.

مهم‌ترین فواید استفاده از ابزارها، صرفه‌جویی در زمان، دستیابی به داده‌های ارزشمند و درک عمیق از موانع است. در ادامه با چند مورد از پرکاربردترین ابزارهای سئو و حوزه فعالیت هرکدام آشنا می‌شویم. کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) حالتی است که چگالی کلمات کلیدی به‌طور افراطی زیاد است. در این اشتباه، نویسنده تلاش می‌کند تا به‌طور کاملاً غیرطبیعی و بی‌رویه، کلمات کلیدی را در متن بگنجاند. چنین مقالاتی حالت زننده پیدا می‌کنند و مطالعه‌شان برای کاربر خوشایند نیست.

هرچه تجربه کاربری بهتر باشد، احتمال انجام این تعاملات نیز بیشتر خواهد بود. شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک منبع قدرتمند برای افزایش ترافیک وب‌سایت، نقش مهمی در بهبود سئو ایفا می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم شبکه‌های اجتماعی این است که امکان به اشتراک‌گذاری محتوا توسط مخاطبان را فراهم می‌کنند. هر قدر محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود، احتمال افزایش ترافیک و در نهایت بهبود رتبه سایت بیشتر می‌شود. در این راهنما، با موجودیت یا انتیتی (Entity) و تأثیر آن در تغییر نگرش گوگل و رتبه‌بندی نتایج آشنا شدید. بر اساس این رویکرد، گوگل دیگر قسمت‌های مختلف یک محتوا و حتی صفحات گوناگون وب‌سایت را به‌صورت مجزا آنالیز و بررسی ‎نمی‌کند!

به عبارت دیگر، سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحات وب شما را به درستی درک کنند و مرتبط بودن آن را با عبارات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند، بسنجند. آموزش کاربردی سئو وب سایت، شامل یادگیری عملی و استفاده از تکنیک‌های سئو در یک وب سایت واقعی است. این آموزش، یک شکل پیشرفته‌تر از آموزش سئو است که نیاز به درک اولیه اصول سئو و توسعه وب سایت دارد. در طول آموزش کاربردی سئو وب سایت، شرکت‌کنندگان نحوه انجام ممیزی وب سایت، تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی داخلی صفحات، تولید و بارگذاری محتوا، ساخت لینک و بهینه سازی عملکرد وب سایت را یاد می‌گیرند. آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند که چگونه از ابزارهای سئو برای نظارت بر ترافیک وب سایت، بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل داده‌های وب سایت استفاده کنند. استفاده از الگوریتم‌ها در موتور جستجوی گوگل، مبتنی بر ایده ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن به کاربران خود است.

ابزارهایی مانند Yoast SEO یا Screaming Frog می‌توانند به شما در این کار کمک کنند.•    در گوگل سرچ کنسول، به بخش Sitemaps بروید و نقشه سایت خود را ارسال کنید.2. بهینه‌سازی فایل Robots.txt•    مطمئن شوید که فایل robots.txt شما به درستی پیکربندی شده و از ایندکس شدن صفحات مهم جلوگیری نمی‌کند.4. ساخت بک‌لینک یکی از روش‌های غیرمستقیم برای ثبت URL، ایجاد بک‌لینک‌ باکیفیت در سایت‌های معتبر است. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو از طریق لینک‌ها به صفحات شما دسترسی پیدا کنند. سئو کلاه سفید به شیوه‌های سئو اصولی و اخلاقی اشاره دارد که به دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجو پایبند است.

با ثبت‌نام و شرکت در این دوره‌ها می‌توانید کار عملی خود را برای ورود به این حوزه شروع کنید. بهتر است در ابتدای کار با دوره‌های مناسب برای مبتدیان شروع کنید و با پیشرفت در مفاهیم بهینه‌سازی به سراغ دوره‌های پیشرفته‌تر بروید. خیر، اما اطلاعات واضحی را از محتوا به گوگل می‌دهد که تأثیر بسیار زیادی در درک گوگل دارد. اگر دانش فنی لازم را برای کار با APIها دارید، می‌توانید به کمک Google Knowledge Graph Search API نیز به نالج گراف گوگل دسترسی پیدا کنید. در واقع می‌توانید برای یک موجودیت خاص جستجو کرده و فهرستی از شاخص‌ترین انتیتی‌ها را پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم درباره اسپم اسکور صحبت کنیم و بگوییم چگونه می‌توانید با استفاده از این ابزار، به طور مداوم کیفیت و رتبه سایت خود را بهبود بخشید.

اما وقتی یک وب‌سایت لینک نوفالو دریافت کند، آن اعتبار را به وب‌سایت پیوند دهنده باز نمی‌گرداند. در این مطلب از «مجله فرادرس» در مورد طرز کار سئو، اهمیت، مزایا و انواع مختلف آن بحث کردیم و تلاش کردیم راهکارهایی را برای بهبود سئوی وب‌سایت معرفی کنیم. بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند. سئوی موبایل نیز شکل جدید از سئو نیست و به‌نوعی زیرمجموعه ویژه‌ای از سئو برای دستگاه‌های موبایلی است.

حالا اگر بخواهیم این فرآیند را به سئو تشبیه کنیم، فضای داخل خانه می‌شود سئو داخلی و محوطه بیرون خانه می‌شود سئو خارجی! برای درک بیشتر در مورد این مفهوم می‌توانید مقاله بک لینک چیست را مطالعه کنید. با وارد کردن یک عبارت در ابزار گوگل ترندز (Google Trends)، پیشنهادهایی می‌بینید که می‌تواند به‌عنوان انتیتی استفاده شود. همچنین لینک‌هایی از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر آمده که با این مفهوم ارتباط نزدیکی دارد. لازم به ذکر است که کدهای اسکیما (Schema) را می‌توانید به‌راحتی با ابزار Schema.org نیز تولید کنید.

اما چگونه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تولید محتوای باکیفیت و اشتراک‌گذاری آن، کسب بک‌لینک‌های معتبر و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به تحقق این هدف جذاب کمک کند. روش‌های بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت با رعایت قوانین و مقررات موتورهای جستجو سئو کلاه‌ سفید می‌گویند. در این روش، تلاش برای بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج سرچ گوگل و دیگر موتورهای جستجو با استفاده از تکنیک‌های شفاف و مجازی بوده که از جانب گوگل تعریف شده است. ​واکنش گرایی به موبایل ضروری است؛ زیرا بیش از نیمی از بازدیدهای وب سایت از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. گوگل در وهله اول برای ایندکس و رتبه بندی از نسخه موبایل صفحه استفاده می کند.، به این معنی که هنگام ارزیابی رتبه بندی موتورهای جستجو، نسخه موبایل یک وب سایت را در اولویت قرار می دهد.

برای مثال فروش محصولات کریسمس در ماه دسامبر میلادی یا فروش محصولات مرتبط با عید نوروز در ماه اسفند، افزایش جستجوی بسیار زیادی دارد. گوگل در این مواقع الگوریتم‌های خود را طوری تنظیم می‌‎کند که بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما شامل کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی (مانند رستوران ایتالیایی در تهران) هستند. می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید. در مقابل کلمه “تعمیر کولر آبی” یا کلمه “تعمیر ماشین لباسشویی” چون رقابت کمتری دارند با کمی کار در زمینه سئو می توان رتبه های بسیار خوبی در این کلمات گرفت. بله یعنی اگر شما در کلمه کلیدی طراحی سایت اولین لینک طبیعی گوگل باشید ماهیانه چیزی در حدود ( ۳۶۰۰-۳۶۰۰۰ ) بازدید کننده تنها از همین کلمه کلیدی دارید! آن هم بدون هیچ تبلیغات یا هزینه های گزافی که باید برای تبلیغات بپردازید.

در دنیای دیجیتال، کاربران به دنبال تجربه‌ای سریع، ساده و رضایت‌بخش هستند و عدم تحقق این انتظارات می‌تواند منجر به کاهش تعامل و از دست دادن کاربران شود. بنابراین، بهبود تجربه کاربری یکی از کلیدهای موفقیت در فضای آنلاین است. در پدیده گوگل دنس، موتور جستجو این فرصت را دارد که این تغییرات را در چند مرحله تحلیل کند. وقتی اعتبار این بک‌لینک‌ها به گوگل ثابت شود، رتبه صفحات نه‌تنها از دوران گوگل دنس که از قبل از لینک‌سازی هم بالاتر می‌رود. این عامل بررسی می‌کند که چقدر اطلاعات کسب‌وکار شما با درخواست جستجوی کاربر هماهنگ است.

با دنبال کردن این مراحل و به‌روزرسانی و بهبود مستمر استراتژی سئوی خود، می‌توانید رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید، ترافیک مرتبط بیشتری جذب کنید و به اهداف تجاری خود برسید. اکنون که با تعریف سئو، اهمیت و کاربرد آن آشنا شدید، زمان آن است که بدانید مراحل SEO چیست. به‌طورکلی می‌توان گفت مراحل سئو در یک سایت شامل، تدوین استراتژی سئو، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم. به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. هدف نهایی سئو افزایش قابلیت استفاده سایت است تا بتوانید افراد مناسب را از موتورهای جستجو به سمت آن بکشانید.

جستجو بر روی موبایل طی سال‌های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع). توجه داشته باشید که هر چقدر به رتبه های ابتدایی گوگل نزدیک شوید رقابت بیشتر و دشوارتر شده و رقیب هایی که باید با آن ها رقابت کنید قوی تر می شوند. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به کدُ سئو می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. شاید پس از خواندن این تیتر کمی تعجب کرده باشید و بگویید که اگر در همه کلمات تاپ لینک باشید قطعا سود بیشتری خواهید کرد؛ اما این استراتژی اصلا درست نیست و تنها شما هزینه زیادی را برای این استراتژی از پیش باخته خرج خواهید کرد.

هدف آکادمی وبکیما رشد و ارتقای تجارت آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در ایران به اندازه سهم خویش است. این هم یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی است که سایت ها دوست دارند در نتایج طبیعی گوگل حضور داشته باشند تا اینکه بابت اون هزینه پرداخت کنند و نتیجه چندان جالبی هم دریافت نکنند. سئو خارجی را می توان یکی از فاکتور های مهم رتبه بندی دانست که بخش عمده آن را می توان به دریافت بک لینک و رپورتاژ از سایت های معتبر که باعث افزایش اعتبار سایت می شوند دانست. به این دلیل به این نوع سئو، سئو تکنیکال گفته می شود که هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وب سایت یا با ارتقاء جایگاه وب سایت ندارد و هدف اصلی آن، بهینه سازی زیرساخت های یک وب سایت است. سایت‌هایی که به تبلیغات مخرب، پاپ‌آپ‌های زیاد یا هرزنامه‌ها متکی هستند، معمولاً تجربه کاربری ضعیفی دارند و موتورهای جستجو آن‌ها را جریمه می‌کنند. استفاده از گواهینامه SSL و اطمینان از اینکه تمام صفحات سایت از HTTPS استفاده می‌کنند، می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی کمک کند.

به زبان ساده، وقتی عبارتی را در گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگر سرچ می‌کنید، صفحه‌ای از نتایج مختلف به شما نمایش داده می‌شود که این صفحه همان SERP است. اگر با تعریف دامنه آشنا نیستید، خواندن مقاله دامنه چیست کمک‌تان می‌کند. سئو تخصصی است که دائما در حال تحول است و برای به روز بودن نیاز به مطالعه مداوم و تمرین عملی دارید. دقت داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل هر چند وقت یکبار به روز رسانی می‌شوند و همین امر باعث می‌شود نیاز به یادگیری مداوم ضروری باشد. انتیتی (Entity) در سئو، یک مفهوم مستقل است که در کنار مفاهیم مرتبط با خودش قرار می‎گیرد تا جزئیات آن برای گوگل کاملاً شفاف باشد.

اگر در مورد سئو محتوا اطلاعات کمی دارید، به مقاله رایگان آموزش سئو محتوا که به صورت جامع و ویدیویی تدوین شده مراجعه کنید. سئو یکی از اصول مهم برای دیده شدن در دنیای دیجیتال است، به طوری که برخی آن را مهم‌ترین روش برای معرفی یک برند یا سایت در نظر می‌گیرند. بهره‌گیری از روش‌های درست سئو تنها با کمک گرفتن از یک مشاور سئو باتجربه و موفق میسر می‌شود، سئو می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنید و برند خود را ارتقا دهید. برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید یک استراتژی منطقی داشته باشید و محتوای جذاب و مرتبط با مخاطبان خود را به اشتراک بگذارید.

این تبلیغات معمولاً در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند، حتی بالاتر از نتایج طبیعی سئو. در این روش ما دقیقا طبق قوانین و دستوراتی که موتورهای جستجویی مثل گوگل تعیین کرده اند، رفتار میکنیم. در اصل این نوع سئو بسیار زمان بر است اما در مقابل ریسک کمتری داشته و نتایج به دست آمده به کمک آن، پایدارتر هستند. سئو کردن سایت به صورت کاملا کلاه سفید و قانونی واقعا زمانبر بوده و گاها بازخورد خوبی ندارد. فرض کنید شما یک فروشگاه گل در تهران دارید و می‌خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید.

وقتی در این انجمن‌ها فعالیت می‌کنید، حتما محتوای خود را به اشتراک بگذارید و وب‌سایت خود را تبلیغ کنید. فعالیت در سوشال مدیا هم درصورت پیاده‌سازی صحیح، علاوه بر دریافت لینک‌های باکیفیت، به آگاهی برند و بهبود استراتژی مارکتینگ شما کمک می‌کند. چون لینک‌های ورودی به نوعی به‌ عنوان یک رای اعتماد از سایر وب‌سایت ها دیده می‌شوند و به بهبود اعتبار و رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کنند. لینک بیلدینگ فرایند به دست آوردن لینک از وب‌سایت های دیگر به وب‌سایت شما و همچنین لینک‌دهی داخلی در وب‌سایت است. این کار یک بخش اساسی سئو است، زیرا موتورهای جست‌وجو از پیوندها برای خزیدن و فهرست‌بندی وب‌سایت‌ها و تعیین ارتباط آن‌ها با عبارت‌های مورد جست‌وجو استفاده می‌کنند.

از دیگر اقدامات در سئو آف-پیج می‌توان به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، همکاری با اینفلوئسرها یا حتی تبلیغات سنتی (بنر در سطح شهر) اشاره کرد. ابزارها و ترندها را نیز از یاد نبرده‌ایم و انواع مشاغل یا همان راه‌های کسب درآمد از سئو را نیز معرفی کرده‌ایم. این مقاله را یک راهنمای عمومی و مقدماتی برای آشنایی با سئو در نظر بگیرید. پس از مطالعه کامل بلاگ پیش‌رو،‌ دید جامعی از بهینه‌سازی کسب خواهید کرد. پس از آماده شدن برای شروع اولین قدم پیاده‌ سازی سئو در سایت، وقت آن فرا رسیده است که تکنیک‌های سئو را اعمال کنید. این کار اغلب منجر به مجازات شدیدی برای بازاریابان خواهد شد و شانس آن‌ها برای ساختن چیزی پایدار در آینده را از بین می‌برد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری