وقتی مبل بادی شرکت ها توسعه خیلی سریع

این موزائیک دارای نقش رهبر مسیحیان عیسی مسیح است، که با عبائی به رنگ آبی تیره (که رنگ مرسوم هنر بیزانس) است،

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

این موزائیک دارای نقش رهبر مسیحیان عیسی مسیح است، که با عبائی به رنگ آبی تیره (که رنگ مرسوم هنر بیزانس) است، در محیطی که جلوی یک فضای طلائی است نشسته و مشغول اهدای رحمت خود بادست راست است در حالیکه در دست چپ خود جلدی از انجیل را در دست دارد. یونان نیز در ۲۹ ماه مه، خواندن آیات قرآنی در ایاصوفیه را «ناپذیرفتنی و جریحهدار کردن احساسات دینی مسیحیان جهان» تلقی کرد. این اثر گویا تا میانه سده ۱۷ میلادی نیز بر جای بوده و در زمان عبدالمجید دوم، غازی عسکر عزت افندی با نوشتن آیاتی از سوره نور آن را پوشاندهاست. نساجی سنتی فراوردههایی است که با کمک دستگاهای ساده بافندگی از نوع:دو وردی، چهار وردی، هشت وردی تا ژاکاردی دستی تولید میشود. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ نساجی موجود است. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ ایا صوفیه موجود است. وسایلی که متعلق به ۶۰۰۰ سال پیش در ایران است گواه خوبی است بر اینکه مردم آن زمان از فن ریسندگی و تبدیل پشم به نخ آگاه بودهاند. ابتدا در زمان فرمانروائی جاستینیان، تزئینات داخلی ایا صوفیا شامل طراحی با تخته سنگهای مرمر روی دیوارها و موزائیک بر روی منحنیهای هلال طاق بود.  This ​post was created ​by G᠎SA​ Con tent Ge᠎nera᠎tor  DEMO .

ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر میباشد که به وسیلهٔ ۴۰ پشتبند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شدهاست. ژرفای گنبد ۱۸ متر و بلندی گنبد ۵۶ متر از سطح زمین است و قطر آن ۳۳ متر است که پشت بند آن دو و نیم گنبد است، که خود در هر پهلو بر یک تو رفتگی ستون دار کوچک قرار دارند. از زیباترین بخشهای این بنا، تزئینات ایا صوفیا و موزائیکهای بیزانسی آن است. در تزئینات بنای آن، از فلزات گرانبهای منتسب به هنر بیزانسی استفاده شدهاست. در طول قرنها فروریختن قسطنطنیه در سال ۱۲۰۴، مبارزان لاتین در جنگهای صلیبی مقدار زیادی آثار تاریخی و هنری در تقریباً تمامی ساختمانهای بیزانسی (Byzantine) را نابود کردند. در مراحل بعدی موزائیکهای تزئینی مجازی به این اضافه گردید که در زمان جنگهای ضد مذهبی نابود شدند (۸۴۳ - ۷۲۶). مدارکی که برادران فوساتی از تزیینات موزاییکها ثبت نمودند هماکنون تنها شواهد موجود از تصاویر روی موزاییک هاست که تاریخ دانان معتقدند در زلزله سال ۱۸۹۴ نابود شدند. تزیینات موزاییک موجود کنونی در سرسرای بالا بسیار زیبا نگهداری گردیدهاست. این موزائیک در گوشه تاریکی در سقف طبقه دوم واقع شدهاست. توسط بایزید دوم بنا شدهاست و دوتای بزرگتر دیگر در غرب توسط سلیم دوم بنا گردیده و توسط آرشیتکت عثمانی معمار سنان طراحی گردیدهاند.

این قوسها در زمان عثمانیان (Ottoman) زیر نظر معمار سنان با استفاده از تعدادی آرماتور مستحکم گردیده بودند. پس از تبدیل ایا صوفیا به مسجد در سال ۱۴۵۳ بسیاری از موزاییکهای تزیینی با گچ پوشانده شدند. همه این گنبدها و شبهه گنبدها به ترتیبی که در کنار هم قرار گرفتهاند باعث به وجود آمدن فضای مستطیلی و دراز درونی میگردند که گنبد اصلی شامل تاجی بر روی همه آنها قرار گرفتهاست. موزاییک فضای سنگفرش شده شمالی نمایان گر اولیای مقدس متعددی میباشد. در طرفین فضای بسیار بزرگ مرکزی، با گنبدی با بلندی ۵۶ متر از کف دو طبقه، راهرو جانبی قرار دارد که بار گنبد را منتقل میکند به قوسهای عظیمی که سینه سر درهایی پر پنجره را دربر گرفتهاست. نکته دیگر قابل توجه در مورد گنبد اولیه قرار دادن ۴۰ پنجره در دور پایه گنبد توسط معماران بود. در ساقه گنبد، حلقهای از ۴۰ پنجره نزدیک به هم قرار گرفته، که نور از آنها به درون میتابد.

دو مدالیون در دو سمت عقب مری دارای حکاکی ای میباشند که معنای «مادر خدا» را دارند. مادر مریم عذرا بر روی صندلی سلطنتی ای که پشت ندارد نشستهاست. مریم مقدس بر روی صندلی سلطنتی ای بدون پشتی نشستهاست و عیسی کوچک را بر روی پاهای خود نگه داشتهاست. به دلیل زیبائی خیرهکننده چهرههای روی این موزائیک، مهربانی در حالت چهرهها و تُن موجود در این موزائیک، آن را بهترین موزائیک موجود در ایا صوفیا میتوان قلمداد نمود. کوزه مرمر موجود در ایا صوفیا در زمان سلطنت مراد سوم از یونان باستان به آنجا آورده شد. ستونهای مرمرین این بنا از معبد «آرتمیس» و نیز از نقاط مختلف دنیا به آنجا آورده شدهاست. ستونهای بزرگ نیز همین نوع روکش را داشته و در نتیجه براق به نظر میآیند. اگرچه، جهت انجام این امر، هنرهای اسلامی تاریخی میباید از بین بروند، تنها چارهای که ترمیم کنندگان برگزیدهاند سعی در یافتن تعادل در بین دو فرهنگ است. اثرات ساخت چنین بنای باشکوهی چه از دیدگاه معماری و همچنین علم العبادات در تمامی فرهنگها منجمله ارتودکس شرقی، کاتولیکهای رومی و بالاخره بر دنیای اسلامی غیرقابل انکار است. اگرچه این نوع طراحی گنبد باعث استقامت آن و دیوارها و قوسهای دور آن میگردند، اما سازه واقعی دیوارها در نهایت موجب تضعیف کل سازه میشوند. ​This content was cre at ed ᠎with G᠎SA Content Gener at᠎or D emoversi on.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد صندلی بادی راحتی لطفا از صفحه ما بخواهید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن