نحوه خرید مبل بادی با بودجه کفش

براساس تحقیقات تاریخی انجام شده بر طرح روی این موزائیک میتوان آن را به اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم ارتباط د

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

براساس تحقیقات تاریخی انجام شده بر طرح روی این موزائیک میتوان آن را به اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم ارتباط داد. بهویژه، در رابطه با خوش نویسیهای اسلامی موجود بر روی گنبد مباحثات بسیار حساسی وجود دارد دال بر اینکه آیا برداشتن پوشش گنبد حاوی این خطبههای اسلامی در راستای نشان دادن موزائیکهای تزئین شده با تصاویر عیسی مسیح، پیشوای روحانی مسیحیان فرزند خدا و ارباب دنیا توجیه پذیر است یا خیر. تزیینات موزاییک بایزنتاین در بالای مدخل شامل سمبلی از عیسی مسیح و لئو ششم (Leo VI) است. این شامل ستونهای Hellenistic از معبد آرتمیس، سنگهای بسیار بزرگ از مناطق دورافتاده، سنگ آذرین (Porplyry) از مصر، مرمرهای سبز از تسالی، سنگهای سیاه از منطقه بسفر و سنگهای زرد از سوریه میباشد. همه این گنبدها و شبهه گنبدها به ترتیبی که در کنار هم قرار گرفتهاند باعث به وجود آمدن فضای مستطیلی و دراز درونی میگردند که گنبد اصلی شامل تاجی بر روی همه آنها قرار گرفتهاست. ترمیم ایا صوفیا به جهت این که این مکان هم کلیسا و هم مسجد بودهاست باعث بروز مشکلات مشخصی میگردد. امپراتور باسیلیوس یکم نیز دستور ترمیم مجدد آن را داد. ستونهای مرمرین این بنا از معبد «آرتمیس» و نیز از نقاط مختلف دنیا به آنجا آورده شدهاست.

کوزه مرمر موجود در ایا صوفیا در زمان سلطنت مراد سوم از یونان باستان به آنجا آورده شد. این موزاییک از آنجا که در جایی بسیار بالا و غیرقابل دسترسی قرار گرفتهاند توانستهاند به خوبی باقی بمانند. تصاویر فرشتگان جبرئیل (Gabriel) و میکائیل (Michael) که تا حدود زیادی تخریب شدهاند، و بر روی سکوی خطابه قرار دارند و مربوط به قرن ۹ میباشند. یک تصویر بزرگ صلیبی که تزیین جواهر داشت و تعداد زیادی تصاویر فرشتگان، روحانیون مقدسین و پدران کلیسا. اتمام بازسازی کلیسا تا سال ۵۶۲ به طول انجامید تا به فرم کنونی آن درآمد. اگر معماران حداقل اجازه میدادند که آهک کمی خمیدگی پیدا نماید قبل از اینکه لایه بعدی روی آن قرار گیرد، استقامت دیوارها بهطور قابل توجهی بیشتر میشد، وقتی گنبد بر روی ساختمان قرار گرفت وزن گنبد باعث خمیدگی دیوارها به طرف بیرون شدند که دلیل اصلی آن خیس بودن ملاط در دیوارها بود. در بیرون ایاصوفیه، ساختمانی جهت خادمان مسجد و مدرسهای جدید احداث شد، و بالاخره منارهها را یک اندازه کردند. محمد دوم، دستور داد سریعاً پاکیزهسازی و تبدیل نمودن کلیسا به مسجد شروع شود.

برای ساخت ایا صوفیا یا کلیسای سوم، ژوستینین دستور وارد نمودن تمامی مواد و بهترین آنها از سراسر امپراتوری را داد. بلندترین ستونها بین ۱۹ تا ۲۰ متر ارتفاع و حداقل ۵/۱ متر قطر دارند، از سنگ گرانیت ساخته شده و بزرگترین آنها وزنی در حدود ۷۰ تن دارد. ۴ ستون عظیم از سنگ خارای مصری، شبیه پای فیل، ۴ طاق بالا را نگه داشتهاست و گنبد بر روی آنها آرمیدهاست. وزن عظیم گنبد ایا صوفیا از طاقچهها عبور کرده و به ۴ موج شکن تا ستون در گوشههای سالن منتقل میشوند. این بنا مجموعاً دارای ۱۰۷ ستون و ۹ در است. این قوسها در زمان عثمانیان (Ottoman) زیر نظر معمار سنان با استفاده از تعدادی آرماتور مستحکم گردیده بودند. در انتهای بخش غربی (ورودی) و شرقی (محل عبادت) فضاهای موجود در قوسها دارای نیمه گنبدهایی میباشند که خود آنها بر روی سازههای شبیه به گنبدهای دیگری قرار گرفتهاند. دیوارهای این بخش را تخته سنگهای ارزشمند و گرانقیمتی پوشانده که قدمت آن به قرن چهارم میلادی بازمیگردد. پس از آن تا سال ۱۳۵۴ کلیسا بسته باقیماند تا این که معماران اهل آستراس (Astras) و پرالتا (Peralta) بازسازی آن را شروع نمودند. پس از تسخیر قسطنطنیه در پایان جنگ صلیبی چهارم، ایا صوفیا مورد تجاوز و بی حرمتی مسیحیان لاتین قرار گرفت، بسیاری از یادگارهای باستانی و آثار مقدس منجمله سنگ قبر عیسی مسیح، تصویر شیردهی مریم عذرا، کفن عیسی مسیح، کالبد برخی از بزرگان مسیحی دفن شده در ایا صوفیا دزدیده شده و به کلیساهای غرب فرستاده شدند.

تزئینات موزائیکی فعلی باقیمانده از زمان پس از جنگهای مذهبی است. موزائیکها و تزئینات داخلی ایا صوفیا نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این دو برادر، گنبد و هلال طاق را مستحکم نموده، ستونها را راست کردند و تزئینات داخلی و خارجی ساختمان را ترمیم و اصلاح نمودند. وقتی ایزی دوروس (Isidorus) ترمیم گنبد اولیه را شروع نمود، او ابتدا قسمت درونی دیوارها را پر نمود تا آنها عمودی شوند و بتوانند وزن گنبد جدید را تحمل نمایند. برعکس بقیه موزائیکهای ایا صوفیا که بر روی آنها گچ معمولی گرفته شده بود تا پنهان گردند، موزائیک امپراتور الکساندر کاملاً بر رویش رنگ کاری شده بود و این امر باعث پوشش کامل و پنهان ماندن آن برای مدتهای مدیدی شده بود. انجام این کار و بازسازی کامل ایا صوفیا شش سال بهطور انجامید و کلیسا بار دیگر در ۱۳ می ۹۹۴ افتتاح شد. دروازه سلطنتی ورودی اصلی بین حیاط خارجی و سالن داخلی کلیسا بود. در حیاط داخلی، فوارههایی برای وضو قرار دارد. به نظر میرسد معماران جهت پوشش دادن فضای بسیار بزرگ روی ساختمان از تئوری هرون اسکندرانی برای ساختن گنبد استفاده نموده باشند.  This art icle w as writt​en  with GSA ᠎Co nt ent  Generato​r DEMO.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با صندلی بادی راحتی وب سایت خود باشید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن