پیستون موتور خودرو چیست و انواع اشکال آن؟

پیستون بیضی شکل وقتی گرم شودبه حالت دایره ای تمام درمی آید.برای سهولت حرکت پیستون درسیلندروجلوگیری ازگیرکردن آ

توسط EMROOZTAFAHOM در 8 بهمن 1400
پیستون بیضی شکل وقتی گرم شودبه حالت دایره ای تمام درمی آید.برای سهولت حرکت پیستون درسیلندروجلوگیری ازگیرکردن آن دراثرانبساط درسیلندر،لازم هست لقی پاره ای در بین پیستون وسیلندر پیشبینی شود.دراین فاصله کم،قشرنازکی ازروغن قرارمیگیرد وفاصله راپرمیکند.ضمن آنکه اصطکاک ایجادشده راتقلیل میدهد،ازسایشسریع آن دونیز می کاهدو موجب تبادل حرارت میگردد.مقدارلقی پیستون درحالت سردبودن موتور،زیادتراست،ولی باگرم شدن موتور پیستون سریعتر انبساط پیداکرده،لقی آن باسیلندر کمترمیشود.علت انبساط بیشترپیستون دوعامل است:یکی گرمای بیشتری که به پیستون تاثیرمیکندودیگری ضریب انبساط زیادترپیستون آلومینیمی نسبت به سیلندر چدنی.پیستونهای بیضی رخ که برای پرهیز ازچسبیدن پیستون به سیلندر(گریپاژ)ساخته میشودبا ابعاد خاصی طرح میگرددبطوری که قطرپیستون که درمحور تکیه گاه گژن پین قرارداردبه ترازو 0/15 میلیمتر ازقطردیگرکوچکتراست وقطرپیستون درروی محور45 جايگاه ای نسبت به محور0/075 میلیمتر،کوچکترازبزرگترین قطرپیستون است. همین مختصات به همین ادله میباشد که در اثر بالا رفتن بیش از حد دما، همین قطعه به دیواره سیلندر نچسبد و عملکرد موتور را مختل نکند. همینطور گاز یا این که مایع درون سیلندر بر اثر فشار پیستون ممکن است نشت کند. حلقه روغنی از فشار داخلی حلقه پیستون و فنر و فشار واحد بالای ایجاد شده توسط تراز مماس مقداری که شیارهای نخ نما تولید می­کنند استعمال می­کند. تراز بالای پیستون تاج نامیده می شود. فرم این شیارها کلیدی دقت به فرم تاج و تعداد سوپاپهای هر سیلندر در موتور تغییر تحول میکند. F2 که به علت حرکت زاویه ای شاتون نیروی F به دو نیروی F2وF1 تجزیه میشود.نیروی F1 به دیواره سمت راست سیلندر زور میگردد. شکاف ها یا ترک هایی در مرکز شعاعی حلقه قرر دارا هستند که جریان آزادانه روغن به سمت مخزن روغن را پیستون شاتون فورج ممکن می­سازند. این پیستون اساسی داشتن تاج مخروطی صورت گرمای حاصل از انفجار را به بدنه سیلندر انتقال دیتا و مانع از داغ و ذوب شدن پیستون در به دور موتورهای بالا می شود. در این موتور ۸ سوپاپ هر پیستون دارای داشتن دو جای سوپاپ روی تاج از عکس العمل و خم شدن سوپاپ ها حین پاره شدن تسمه تایم خودداری می کند. حلقه های روغنی عموما یکپارچه بود و کلیه این بخش ها را در پیستون طرح تازه پژو برمی­گیرند. بعضی رینگ های روغنی یک تکه از یک فنر بازشو برای اعمال فشار اضافی بر روی حلقه همین قطعه استفاده می­کنند. این سبب ساز افزایش واحد فشار (میزان نیروی اندازه گیری شده بر بر روی تراز مماس رینگ) اعمالی بر روی جداره سیلندر میشود. در در میان سه رینگ پیستون، حلقه روغنی بالاترین فشار داخلی را دارا می­باشند. وظیفه دارای همین رینگ ها، جا به جایی روغن در قطعه مورد مشاجره است. همین رینگها اساسی خاصیت ارتجاعی بالای خود، هنگام انبساط تماما به دیواره سیلندر چسبیده و مانع از نفوذ گازهای احتراق به بیرون از فضای احتراق میشوند.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن