محققان دیجیتال می گویند که دو مخالف لهستانی با جاسوس افزار NSO هک شدند

[ad_1] هک‌های تهاجمی به تلفن‌های همراه یک وکیل بلندپایه به نمایندگی از چهره‌های اصلی مخالف لهستان در آخرین هف

توسط EMROOZTAFAHOM در 30 آذر 1400
[ad_1]

هک‌های تهاجمی به تلفن‌های همراه یک وکیل بلندپایه به نمایندگی از چهره‌های اصلی مخالف لهستان در آخرین هفته‌های انتخابات مهم پارلمانی در سال ۲۰۱۹ رخ داد. دو سال بعد، یک دادستان تلاش‌های دولت راست‌گرای پوپولیست برای پاکسازی دستگاه قضایی را به چالش کشید. گوشی هوشمند هک شد و.

کارآگاهان دیجیتالی از ناظر اینترنت مستقر در دانشگاه تورنتو، سیتیزن لب، می گویند که در هر دو مورد، مهاجم یک نرم افزار جاسوسی درجه نظامی از گروه NSO، یک شرکت استخدام کننده اسرائیلی بود که دولت ایالات متحده اخیراً آن را در لیست سیاه قرار داده است.

Citizen Lab نمی تواند بگوید چه کسی دستور هک را داده است و NSO مشتریان خود را شناسایی نکرده است، به جز اینکه فقط با سازمان های دولتی قانونی کار می کند. اما هر دو قربانی بر این باورند که دولت فزاینده غیرلیبرال لهستان مسئول است.

استانیسلاو زرین، سخنگوی امنیت دولتی لهستان، نه تایید و نه تکذیب کرد که آیا دولت دستور هک ها را داده است یا مشتری NSO بوده است.

رومن گیرتیک وکیل و دادستان اوا ووزسک به لیست منتقدان دولتی در سراسر جهان می پیوندند که تلفن هایشان با استفاده از محصول پگاسوس هک شده است. نرم افزارهای جاسوسی تلفن را به یک دستگاه استراق سمع تبدیل می کند و به اپراتورهای آن اجازه می دهد از راه دور همه چیز را از پیام ها گرفته تا مخاطبین را مکش کنند. قربانیان تایید شده شامل روزنامه نگاران مکزیکی و سعودی، وکلای انگلیسی، فعالان حقوق بشر فلسطینی، سران کشورها و دیپلمات های آمریکایی مستقر در اوگاندا هستند.

اما شایعه هک در لهستان به ویژه زمانی قابل توجه است که گروه های حقوق بشر برای ممنوعیت نرم افزارهای جاسوسی در سراسر اتحادیه اروپا فشار می آورند. اتحادیه اروپا که 27 عضو دارد، محدودیت‌های صادرات نرم‌افزارهای جاسوسی را تشدید کرده است، اما منتقدان شکایت دارند که سوء استفاده از آن توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرد.

Citizen Lab قبلاً از نوامبر 2017 تعدادی عفونت را در لهستان شناسایی کرده بود، اگرچه در آن زمان قربانیان فردی را شناسایی نکرد. نرم افزار جاسوسی Pegasus نیز با مجارستان مرتبط است که مانند لهستان به اتهام سوء استفاده های ضد دموکراتیک محکوم شده است. آلمان و اسپانیا از جمله مشتریان NSO هستند و جدایی طلبان کاتالونیا مادرید را متهم می کنند که آنها را با پگاسوس هدف قرار داده است.

محقق ارشد جان اسکات ریتون از Citizen Lab گفت: زمانی که به طور تهاجمی شروع به هدف قرار دادن Pegasus کنید، به برادری از دیکتاتورها و خودکامگانی خواهید پیوست که از آن علیه دشمنان خود استفاده می کنند و مطمئناً در اتحادیه اروپا اینطور نیست.

ماریته شاکه، عضو سابق پارلمان اروپا از هلند، که اکنون مدیر سیاست بین‌المللی سایبری در دانشگاه استنفورد است، گفت: اتحادیه اروپا نمی‌تواند به طور معتبر نقض حقوق بشر در بقیه جهان را محکوم کند در حالی که چشمان خود را بر مشکلات داخلی می‌بندد.

اهداف لهستانی هک را به عنوان شاهدی بر فرسایش خطرناک دموکراسی در خود کشور می دانند، جایی که هژمونی شوروی از چهار دهه پیش شروع به آشکار شدن کرد.

تنها چند ساعت قبل از پاسخ زرین به سوالات مربوط به هک شدن آسوشیتدپرس، دفتر دادستانی استان درخواست بازداشت وکیل گیرتیچ را به عنوان بخشی از تحقیقات جرایم مالی ارائه کرد.

سارین در مورد اینکه آیا این دو موضوع می توانند مرتبط باشند یا خیر اظهار نظری نکرد. او گفت لهستان تنها پس از دریافت دستورات دادگاه نظارت می کند.

زرین گفت: «پیشنهادات مبنی بر استفاده سرویس‌های لهستانی از روش‌های عملیاتی مبارزه سیاسی غیرقابل توجیه است.

یکی از سخنگویان NSO روز دوشنبه گفت که این شرکت "یک ارائه دهنده نرم افزار است، این شرکت فناوری را مدیریت نمی کند، و همچنین شرکت از اهداف و داده های جمع آوری شده از مشتریان آگاه نیست." با این حال، محققان آزمایشگاه شهروندی و عفو بین‌الملل می‌گویند به نظر می‌رسد NSO از زیرساخت‌های سرایت پشتیبانی می‌کند.

در ماه ژوئیه، تحقیقات یک کنسرسیوم رسانه ای جهانی نشان داد که Pegasus در مجارستان برای هک کردن حداقل 10 وکیل، یک سیاستمدار مخالف و چندین روزنامه نگار مورد استفاده قرار گرفته است. ماه گذشته، یکی از مقامات حزب حاکم مجارستان اعتراف کرد که دولت مجوزهای پگاسوس را خریداری کرده است.

در سال 2019، تلویزیون مستقل لهستانی TVN شواهدی پیدا کرد که نشان می‌داد آژانس مبارزه با فساد دولتی بیش از 8 میلیون دلار برای نرم‌افزار تلفن جاسوسی هزینه کرده است. آژانس این گزارش را رد کرد، اما ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر این کشور، ابهام بیشتری داشت و گفت: «همه چیز در زمان مشخص خواهد شد».

Citizen Lab در چهار ماه آخر سال 2019، Giertych حداقل 18 بار هک شد. در آن زمان، او نماینده نخست وزیر سابق دونالد تاسک از پلتفرم مدنی، اکنون رهبر بزرگترین حزب مخالف، و وزیر خارجه سابق رادک سیکورسکی، اکنون نماینده پارلمان اروپا بود.

اسکات-ریلتون گفت: «سرعت و شدت تهاجمی حیرت‌انگیز هدف‌گیری - روز به روز، حتی ساعت به ساعت - حاکی از تمایل شدید او برای نظارت بر ارتباطات او بود. آنقدر بی امان بود که آیفون بی فایده شد و گیرتیچ آن را رها کرد.

«این تلفن همراه من در اتاق خوابم بود و زمانی که برای اعتراف رفتم همراه من بود. آنها به طور کامل زندگی من را اسکن کردند، "او گفت.

بیشتر هک ها درست قبل از انتخابات پارلمانی 13 اکتبر 2019 انجام شد که حزب قانون و عدالت به رهبری یاروسلاو کاچینسکی با اختلاف کمی پیروز شد و منجر به فرسایش بیشتر استقلال قضایی و آزادی مطبوعات شد.

گیرتیچ همچنین در آن زمان نماینده یک توسعه‌دهنده اتریشی بود که ادعا می‌کرد کاچینسکی، با نفوذترین سیاستمدار لهستان، او را با از هم پاشیدگی معامله ساخت برج‌های دوقلو در ورشو خفه کرده است. افشاگری در مورد این معامله شکست خورده باعث رسوایی شده است، زیرا قانون لهستان احزاب سیاسی را از برنده شدن منع می کند - و برج ها باید در زمین های متعلق به حزب کاچینسکی ساخته می شدند.

گیرتیچ همچنین نماینده سیکورسکی در یک پرونده شنود غیرقانونی بود که در آن مکالمات وزیر خارجه سابق ضبط و منتشر شد. سیکورسکی می گوید که دولت در مورد دخالت احتمالی متحدان کاچینسکی تحقیقی نکرده است. سال گذشته، مقامات مبارزه با فساد خانه و دفتر گیرتیچ را به گونه‌ای بازرسی کردند که دادگاه لهستان آن را غیرقانونی تشخیص داد و اتحادیه اروپا آن را نمادی از نحوه رفتار دولت لهستان با وکلای متخاصم در پرونده‌های حساس سیاسی خواند.

زمانی که دادستان ناحیه لوبلین روز دوشنبه خواستار حکم دادگاه برای دستگیری گیرتیچ شد، او گفت که وکیل از حضور در بازجویی خودداری کرده و به نظر می رسد "عمداً از عدالت پنهان شده است".

گیرتیچ آن را پوچ خواند و گفت که تحقیقات در مورد بی نظمی های مالی ساختگی است و دادگاه پوزنان قبلاً آن را به دلیل کمبود شواهد رد کرده است. دادستان ها می گویند که او مظنون به پولشویی برای حق الوکاله ای است که در یک پرونده اختلاف ملکی در ورشو یک دهه پیش دریافت کرده بود.

Citizen Lab هنوز در حال بررسی چگونگی آلوده شدن تلفن Giertych است، اما گفت که انتظار آسیب‌پذیری «صفر کلیک» را دارد که شامل تعامل کاربر نمی‌شود. آنها معتقدند که Wrzosek به روشی مشابه هک شده است. Citizen Lab شش مورد نفوذ تلفنی را از 24 ژوئن تا اوت پیدا کرد. 19.

سال گذشته، ویوسک دستور داد تا تحقیقاتی در مورد اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری باید به تعویق بیفتد، به دلیل ترس از اینکه ممکن است سلامت رای دهندگان و کارمندان انتخابات را به خطر بیندازد، انجام شود. تقریباً بلافاصله، او از پرونده اخراج شد و با اطلاع دو روزه به شهر دورافتاده استان سرم نقل مکان کرد.

ویوسک که مدت کوتاهی پس از بازگشت به ورشو و از سرگیری حضور در رسانه‌های منتقد دولت هک شد، گفت: «من حتی نمی‌دانستم شهر کجاست و جایی برای زندگی نداشتم».

ویژوک که یکی از اعضای صوتی انجمن دادستان های مستقل است، متوجه شد که هک شده است - و در مورد آن توییت کرد - زمانی که اپل ماه گذشته هشدارهایی را برای ده ها کاربر آیفون در سراسر جهان که توسط Pegasus در NSO هدف قرار گرفتند، از جمله 11 مقام وزارت خارجه ایالات متحده ارسال کرد. اوگاندا. . در شکایتی که در همان روز ارائه شد، اپل NSO را "مزدوران غیراخلاقی قرن بیست و یکم" خواند. در سال 2019، فیس بوک از شرکت اسرائیلی به اتهام هک کردن برنامه پیام رسان معروف جهانی WhatsApp شکایت کرد.

ویوسک شکایتی رسمی ارائه کرده است، اما انتظار گزارش سریعی را ندارد، زیرا معتقد است "همان سرویس هایی که سعی کردند به گوشی من نفوذ کنند، اکنون به دنبال مجرمان خواهند بود."


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن