"ما اکنون پاک هستیم": PSD رومانیایی به قدرت بازگشته است که می خواهد گذشته سمی خود را پشت سر بگذارد

[ad_1] آزادی لیویو دراگنیا از زندان بخارست پس از تحمل دو سال و نیم به اتهام فساد در 15 ژوئیه سروصدای زیادی به

توسط EMROOZTAFAHOM در 11 آذر 1400
[ad_1]

آزادی لیویو دراگنیا از زندان بخارست پس از تحمل دو سال و نیم به اتهام فساد در 15 ژوئیه سروصدای زیادی به پا نکرد.

پنج سال پیش، Dragnea تاثیرگذارترین مرد در سیاست رومانی به حساب می آمد. تا سال 2021، او فقط یک زندانی سابق خشمگین بود که با معدود روزنامه نگارانی که می خواستند بشنوند که همکاران سوسیال دموکرات سابقش "بزدل" هستند سر و کار داشت.

برای مردی که PSD را در انتخابات پارلمانی 2016 به پیروزی قاطع رساند و بیش از 45 درصد آرا را به دست آورد، این یک فقدان دیدنی بود.

دراگنیا به دلیل محکومیت به تقلب در رای گیری از نخست وزیری منع شد، اما او عملاً از طریق نمایندگان خود بر PSD - و رومانی - حکومت کرد.

محبوبیت شخصی او بالا بود و حتی او را با یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب قانون و عدالت لهستان (PiS) مقایسه کرد که یک سال پیش از آن در سال 2015 قدرت را به دست گرفت.

این زمان خوبی برای پوپولیست‌های اروپایی با تفکر ملی‌گرا بود که توسط برگزیت و ویکتور اوربان حمایت می‌شدند و بحران مهاجران در سال 2015 به آن دامن می‌زدند، که منجر به واکنش شدید علیه اتحادیه اروپا شد.

اما قانون PSD، که توانایی دادگاه‌ها را برای تحقیق و محکوم کردن قانون‌گذاران به سوء استفاده از موقعیت شغلی در سال 2017 محدود می‌کند، بزرگترین اعتراضات ضد دولتی را در رومانی از زمان پایان کمونیسم به راه انداخت و آغاز احیای PSD - و سیاسی بود. حرفه Dragnea.

سال بعد، PSD سه نخست‌وزیر داشت که دو نفر از آنها توسط حزب خودشان به دلیل نقض دراگنه برکنار شدند. در سال 2019، شهرت PSD از بین رفت - و Dragnea در زندان بود.

رای دهندگان حزب دموکرات را در جریان انتخابات پارلمانی 2020 مجازات کردند، زمانی که این حزب بدترین نتیجه انتخاباتی خود را از سال 1996 تجربه کرد و 28.9 درصد آرا را به دست آورد. این یک تسلیت بود که رقبای او به همان اندازه بد عمل کردند و حزب لیبرال ملی لودویک اوربان (PNL) تنها 22 درصد را به دست آورد.

اگرچه PSD بزرگترین حزب بود، اما از سوی کلاوس یوهانس، رئیس PNL، درخواستی برای تشکیل دولت نشد، و توافقنامه ائتلافی بین PNL و حزب جدید USR Plus امضا شد.

«PSD از نظر استراتژیک منزوی بود. کوستین چیوبانو، تحلیلگر در بخارست، گفت: این ماده سمی است.

با این حال، از نوامبر 2021، PSD به عنوان بخشی از توافقنامه ائتلافی با سرسخت ترین رقبای خود، PNL، به قدرت در رومانی بازگشت. این توافق به PSD و PNL اجازه می‌دهد تا پست نخست‌وزیری را به مدت 18 ماه تغییر دهند و پست‌های کابینه را به اشتراک بگذارند و به انتخابات 2024 منجر شوند.

حتی گمانه زنی هایی وجود دارد که این اتحاد می تواند تا هفت سال، دو دوره پارلمانی دیگر ادامه یابد و اصلاحات قانون اساسی را انجام دهد که رومانی را به یک جمهوری پارلمانی تبدیل کند تا یک جمهوری ریاست جمهوری. این بدان معناست که رئیس جمهور که در حال حاضر مستقیماً انتخاب می شود (مانند فرانسه) توسط پارلمان (مانند آلمان) منصوب می شود.

PSD که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 پیروز نشد، این امر را ترجیح می دهد.

رادو اوپرا، سخنگوی SDP به یورونیوز گفت که روزهای دراگنیا و همراهی PSD با فساد و فساد اکنون پشت سر گذاشته شده است.

اوپرا گفت: "امروز یک PSD جدید وجود دارد. زمانی که ما لیست انتخاباتی خود را منتشر کردیم، کسی در آن وجود نداشت که در فساد دست داشته باشد. همه پاک بودند."

وی افزود: «اما ما تاریخ خود را قبول داریم، آنچه در آن روزها با PSD اتفاق افتاد، باید بدانیم تا دیگر تکرار نشود.»

تا حد زیادی، شکست های PNL به PSD امکان بازگشت غیرمحتمل را داد. لیبرال ها درگیر مبارزات داخلی هستند و وفاداران به نخست وزیر سابق لودویک اوربان با معاون او فلورین چیتو و رئیس جمهور یوهانس روبرو هستند.

در سال 2021، PNL همچنین پل های خود را با متحدان طبیعی خود، USR Plus طرفدار اروپا - که اکنون با نام USR شناخته می شود - پس از برکناری وزیر دادگستری ایالات متحده، Stelian Yon به دلیل یک صورت حساب 10 میلیارد یورویی زیرساختی، سوزاند.

این حرکت منجر به فروپاشی دولت سیتو و دو شکست، اولی توسط USR و دومی توسط PNL شد تا دولت جدیدی تشکیل شود که بتواند حمایت پارلمان را به دست آورد.

سومین تلاش ناموفق باعث برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد، نتیجه ای که هیچ یک از سه حزب اصلی رومانی در طول احیای کووید-19، زمستان بسیار سرد و ناامیدی فزاینده از طبقه سیاسی رای دهندگان رومانیایی خواهان آن نبودند.

در واقع، تنها حزبی که خواهان برگزاری انتخابات جدید بود، راست افراطی اتحاد برای اتحادیه مولداوی و رومانی بود.

AUR در سال 2019 از ناکجاآباد ظاهر شد و 16 درصد از آرا را به دست آورد و انتقادات آن از واکنش دولت به بحران کووید-19 - و به ویژه محاصره ای که بخارست برای مقابله با شیوع ویروس اعمال کرده است - شاهد افزایش حمایت از آن بود. در ماه های اخیر

بنابراین، معامله PSD-PNL یک ازدواج راحت است - و معامله ای است که انتقادات و اتهامات ریاکاری از سوی مخالفان را برمی انگیزد.

داسیان سیولوس، رهبر اتحاد جماهیر شوروی و نماینده سابق پارلمان اروپا گفت که از این توافق "عصبانی" شده است، که نشان داد برای PNL، تنها چیزی که اهمیت دارد دسترسی به منابع و قدرت است. [It is] جدا از نیازهای واقعی مردم.»

در مورد PSD، رهبری جدید - "بزدل‌های" طغیان‌های اخیر دراگنیا - یا کسانی هستند که منتقد رهبر سابق بوده‌اند، یا حداقل وفادار نیستند، از جمله رهبر فعلی او، مارسل چولاکو.

در همین حال، سورین گریندیانو، که اکنون در دولت جدید معاون نخست وزیر خواهد شد، یکی از دو نخست وزیری بود که در سال 2017 توسط حزب خود به دستور دراگنیا برکنار شدند.

اما همه از تلاش PSD برای فاصله گرفتن از Dragnea و متحدانش متقاعد نشده اند.

آندری لوپو، نماینده اتحاد جماهیر شوروی، به یورونیوز گفت: «درست است که چندین نفر در رهبری حزب تغییر کرده اند، اما افراد در صف دوم تغییر نکرده اند».

لوپو که به قوانین سال 2017 معترض است که توانایی محکوم کردن سیاستمداران را به دلیل سوء استفاده از مقام محدود می کند، گفت که این گریندیانو، معاون جدید نخست وزیر PSD بود که کابینه او قانونی را معرفی کرد که جرقه تظاهرات را برانگیخت.

با این حال، اوپرا از SDP مخالفت کرد که اگرچه درست است که گریندیانو قانون را امضا کرده است - معروف به "فرمان 13"، او قانون بعدی را نیز امضا کرده بود که آن را لغو کرد.

از نظر ایدئولوژیک، PSD در رومانی به چپ و راست حرکت کرده است و برای رفاه و حقوق بازنشستگی بهتر تلاش می کند، در حالی که از تراکم بیش از حد سیاسی ادعایی اروپا انتقاد می کند. رادو ماگدین، تحلیلگر بخارست، به یورونیوز گفت، اما مانند سایر احزاب - از جمله PNL - محور سیاسی سنتی چپ-راست از ویژگی های سیاست رومانی نیست.

او گفت: «تاریخ به ما نشان می‌دهد که لیبرال‌ترین و حامی کسب‌وکار در زمان حکومت PSD و بسیاری از اقدامات اجتماعی توسط PNL انجام شد.

اما در زمان دراگنیا، PSD آشکارا از رای دهندگان ناسیونالیست استقبال کرد، به ویژه پس از اینکه حزب رومانی بزرگ کورنلیو، وادیم تودور، مقام دوم را در انتخابات پارلمانی سال 2000 و سوم را در سال 2004 به دست آورد. تودور حتی توانست به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 برسد. آرای کشور

ماگدین گفت: «دراگنیا با گفتمان خود درباره ناسیونالیسم اقتصادی، نقش خانواده سنتی و غرور رومانیایی بودن به شدت این رأی دهندگان را پرورش می دهد.

ماگدین که می‌تواند روی حدود یک سوم رای‌دهندگان رومانی حساب کند، گفت که آیا PSD از زمان سقوط دراگنیا به‌طور رایگان تغییر کرده است - یا اکنون که او در دولت است تغییر خواهد کرد - این حزب همچنان "یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده سیاست رومانیایی" است. هر کاری که انجام دهد به او رای خواهد داد.

همانطور که احزاب دیگر - به ویژه PNL - ظهور می کنند، محبوبیت PSD افزایش می یابد و کمتر از PNL با تشکیل دولت با PNL از دست می دهد - از نظر انتخاباتی.

کاستین گفت: "اگر PSD در قدرت نتواند از منافع موکلان خود محافظت کند، اگر با اقدامات ریاضتی موافق باشد، اگر وزرا از احساس بی کفایتی آسیب ببینند، با عواقب سیاسی روبرو خواهد شد." اما در حال حاضر، پذیرش این توافق برای رای دهندگان PNL دشوارتر از PSD است.

برای لوپو از اتحاد جماهیر شوروی، که در سال 1994 متولد شد، PSD و PNL هر دو نماینده گارد قدیمی هستند که از زمان پایان کمونیسم بر سیاست رومانی تسلط داشته است. در عین حال، هیچ یک از کشورها نمی توانند به طور موثر نماینده میلیون ها رومانیایی از نسل خودش باشند که در دهه 1990 بزرگ شده اند و اروپا را تنها آینده قابل دوام برای رومانی می دانند.

«نسل من زمانی بزرگ شد که مهمترین نبرد بین ارزش‌های اروپایی و ارزش‌های طرفدار روسیه بود. او به یورونیوز گفت: «در یک مقطع، رومانی ارزش های اروپایی را انتخاب کرد و نسل من هنوز به این ارزش ها اعتقاد دارد.

«آنچه PSD-PNL در پارلمان رومانی در تلاش است انجام دهد این است که این نیروهای طرفدار اروپا را منزوی کند و از پیروزی آنها در انتخابات 2024 جلوگیری کند.

یکی دیگر از شاهدان عینی انتخابات 2024 لیویو دراگنیا است که پس از آزادی از زندان و تشکیل یک حزب سیاسی جدید به نام اتحاد برای وطن، PSD را ترک کرد.

در 1 دسامبر 2021، روز ملی رومانی، او تظاهراتی متشکل از ده ها حامی که پرچم های رومانی را در یک صبح سرد بخارست به اهتزاز در می آوردند، در فیس بوک پخش کرد.

برای Oprea PSD، سرمایه گذاری سیاسی جدید Dragnea گواه این است که PSD حزب سابق نیست.

اوپرا گفت: «دراگنیا در حال تلاش برای ایجاد حزب خود است، علیرغم این واقعیت که به دلیل مشکلات قانونی خود قادر به... نیست. ما کاملاً راه خود را از گذشته جدا کرده ایم.»

هر روز هفته، Uncovering Europe یک داستان اروپایی را ارائه می دهد که فراتر از سرفصل ها است. برای دریافت هشدارهای روزانه و سایر اعلان های اخبار فوری، برنامه یورونیوز را دانلود کنید. در دستگاه های اپل و اندروید موجود است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن