فرآیند تولید پروفیل

معرفی پروفیل یکی از از مصالح ساختمانی لبریز مصرف و با پروفیل می باشد که در اشک

توسط EMROOZTAFAHOM در 17 آبان 1401

معرفی پروفیل

یکی از از مصالح ساختمانی لبریز مصرف و با پروفیل می باشد که در اشکال مختلفی در بازار وجود دارد. پروفیل حیاتی دقت به کاربرد آن به دو نوع ساختمانی و صنعتی تقسیم می گردد. پروفیل های ساختمانی همانطور که از نامشان پیداست در ساختمان سازی به کار می روندارزش پروفیل به کارداران گوناگونی نظیر میزان مرغوب بودن پروفیل، ابعاد آن، شرکت تولید کننده محصول، تغییرات نرخ ارز و قیمت پروفیل در بازار جهانی وابسته است و بر شالوده کیلوگرم تحلیل می گردد.

کاربرد پروفیل

پروفیل ها کاربردهای متفاوت دارندساخت در و پنجره آهنی، ایجاد پایه میز و صندلی، کنار شیوه پله، نرده کشی اطراف دیوار، خودروسازی و پوشش سقف تنها چند از کاربردهای همین محصول می باشد. پرمصرف ترین پروفیل ها، پروفیل درب و پنجره می باشدهمین محصولات حیاتی سه دسته هستند:

پروفیل نورد سرد

این پروفیل ها ناودانی صورت بوده و به وسیله خم نمودن و پرس ورق های فولادی ایجاد می گردند و تنها در کارهای ساختمانی سبک کاربرد دارند.

پروفیل نورد گرم

این پروفیل ها قوطی صورت بوده و ساخته شده از نورد گرم شمش فولادی می باشد.

پروفیل مرکب

همین پروفیل از اتصال دو مدل پیشین به این معنی که پروفیل سرد و پروفیل گرم ساخت می شود.

پروفیل چطور تولید می‌شود؟

قطعا همین سوال برای شما پیش می‌آید، که کارخانه‌های تولید پروفیل، آن را چگونه تولید می‌کنند. در این قسمت، قصد داریم به جواب همین سوال بپردازیم. کارعمده کارخانجات لوله و پروفیل، در واقع تبدیل ورق‌های فولادی یا به عبارتی کلاف به شیوه نورد سرد به فرآورده آخری حیاتی شکل‌ها و بعدها مختلف است. در حقیقت می‌توان گفت، که پروفیل‌های گشوده یا این که بسته، پس از گذراندن فرآیندی مشخص ایجاد می‌شونداین فرایند شامل فرایند مختلفی است، که در ادامه به طور تمام توضیح می‌دهیم

مرحله اول: تامین مواد اول 

امروزه قسمت بخش اعظم مواد نخستین مصرفی که مربوط به تولید پروفیل در بخش اعظم کارخانجات ایرانی هستند، از روش فولاد مبارکه و بخشی نیز از کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تهیه و تنظیم می‌شوند. ورق مصرفی جهت ساخت پروفیل، باید ترکیبات شیمیایی خاصی داشته و از خاصیت مکانیکی قابل قبولی برخوردار باشد، تا در زمان ساخت به جهت تولید کننده و در نهایت برای مصرف کننده مشکلی ساخت نکند.

ورق مصرفی اهمیت استاندارد ST37.2 یا JIS G 3131 یا G 3132 با ترکیبات شیمیایی مشخصی شامل سیلیس حیاتی ۰/۳۵، کربن مهم ۰/۳ تا ۰/۱، گوگرد ۰/۰۴، فسفر ۰/۰۴، منگنز ۰/۵ بوده و برای ساخت پروفیل‌ها سفارش و گزینه مصرف استولی همین استاندارد ممکن است، در مواقع مختص تغییر‌و تحول کند. ورق‌های فولادی پس از ورود به سوله توزین و با توجه به مشخصات ابعادی و مصرف آن ها در قسمت‌های مختلف، انبار شده تا وارد فرآیند تولید شوند

مرحله دوم: برش کلاف به شکل نوار

کلاف های خریداری شده در دستگاه‌های برش به نوارهایی اهمیت عرض معین بریده می‌شوندهمین دستگاه‌ها دارای توجه به توصیه و طریق بهره برداری، مهم قسمت‌های گوناگون می‌باشند و بر همین پایه بعضا از آن‌ها تمام اتوماتیک و بعضا دیگر نیمه اتوماتیک هستند. یک دستگاه برش معمولا اساسی قسمت‌های ذخیره کلاف، میز حمل کننده، ضربه گیر، کلاف گیر، و سیستم بازکننده طوقه‌های کلاف، سیستم در دست گرفتن کننده لبه به جهت خوب تر تنظیم شدن، صاف کننده ورق، گیوتین و قرقره‌های سوق‌دهی ورق، غلتک‌های تغذیه ورق، نصیب اهمیت برش، غلتک‌های جداکننده نوارهای بریده شده، نگه‌دارنده نوارها و نهایتاً نوار توده کن است.

پس از قرار گرفتن کلاف بر روی کلاف‌گیر که خود هم با حرکت گردشی است، کلاف‌گیر می‌چرخد و پس از بازشدن طوق‌ها سر ورق زیر غلتک‌های صاف کننده سوق‌دهی می‌شودهمین واقعه سبب صاف و تخت شدن ورق می‌شودبوسیله گیوتین سر ورق‌ها بریده می‌شود، تا به جهت جوشکاری در قسمت‌های بعدی اشکالی وجود نداشته باشد. آن گاه ورق بوسیله غلتک‌های تغذیه به طرف دو عدد شافت با که اهمیت محرک هستند حرکت می‌کنند. بر بر روی شافت‌های کلیدی تیغه‌هایی از فولاد وجود دارد، که عملیات حرارتی بر بر روی آنها انجام می‌گردد و دشواری آنان به دربین ۵۹ تا ۶‍۱ راکول رسیده استهمچنین فواصل آنان متناسب اصلی عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده است.

در اثر عبور ورق از فی مابین تیغه‌ها فعالیت برش انجام می‌شود. حرکت ورق‌ها یا در اورجینال به عبارتی نوارها به سمت جلو ادامه دارااست و به منظور همین که نوارهای بریده شده به طور دقیق رو به جلو سوق‌دهی شوند، از دو عدد شافت جدا کننده عبور داده می‌شود، که برروی آنان تیغه‌های کوچکی بومی شده است و در غایت سر نخستین نوارها بریده میشود و در گیره مخصوصی که در درون نوار توده کن قرار دارد، سرگرم می‌شود.

قطر نوار جمع کن، به وسیله سیستم هیدرولیک تعدادی سانتیمتر گشوده می‌شودهمین فعالیت از یک طرف منجر عده شدن دو حاشیه گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها، حساس فعالیت جمع شدن نوارگیر، داخلی‌ترین لایه ورق‌ها قطع شده و به سهولت می‌توان نوارها را توسط میز متحرک و صفحه‌ای که در جهت محور حساس حرکت می نماید به خارج سوق دهی کرد. از همین تراز به بعد، کشیده شدن ورق به وسیله نوار توده کن تا کل شدن کل طول کلاف انجام می‌شود. در غایت نوارها گونه بندی و به قسمت‌های گوناگون خطوط تولید انتقال پیدا می‌کنند

مرحله سومایجاد لوله و پروفیل

قوطی و پروفیل را می‌توان به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم ساخت کردروش انتخابی بستگی به امکانات ماشینی از لحاظ طراحی داردبه طور معمول پروفیل گشوده به روش مستقیم ساخت می‌شود. دستگاه‌های ایجاد لوله و پروفیل عموماً دارای قسمت‌های تغذیه نوار، گیوتین، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره، فرمینگ که از دو قسمت رخ دهنده اولیه و رخ دهنده آخری تشکیل شده‌اند، قسمت جوش دو حاشیه پروفیل، براده برداری، سردکن، سایزینگ اهمیت تعداد ۴ تا ۶ دروازه، خمش و پیچش گیر، برش یا اره اتوماتیک، شتاب دهنده و در نهایت میز تخلیه است.

 با توجه به این که دستگاه به جهت ایجاد چه تولیداتی طراحی شده و به چه روشی ساخته شده باشد، قسمت‌های نام برده شده اهمیت یه خرده تغییر تحول از حیث تعداد و اندازه، ساخته خواهد شدولی مورد قضیه مهمی قابل ذکر آن است، که فعالیت مهم همین دستگاه‌ها از شکل دادن به ورق در هم اکنون عبور از دربین دو قالب بالا و تحت در هم اکنون چرخش در دروازه‌های متفاوت تا تولید متاع پایانی بایستی به طرز سرد انجام شود

شناخت اساسی پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سنگین:

قوطی پروفیل سنگین به دو حالت صنعتی و ساختمانی وجود دارااست که سطح مقطعی چهارگوش داردهمین پروفیل از ورق‌های سیاه تهیه می‌شود و اهمیت سایز‌های مختلفی است. از ویژگی این دسته پروفیل می‌توان به جوش خوردگی بالا، دشواری بسیار و مقاومت بالا اشاره کرد.

 پروفیل سبک:

همین مدل پروفیل از ورق‌ روغنی تهیه می گردد و اصلی قطری به اندازه‌ نهایتاً یک و نیم میلی‌متر استهمین جور پروفیل در صنعت مورد استعمال قرار میگیرد و کلیدی ویژگی‌های خوبی زیرا حالت‌پذیری بالا، تنوع جرمی و قابل آبکاری شدن استاین دو مدل قوطی پروفیل اصلی یکدیگر تفاوت‌های اهمیت دارند، از پاراگراف اینکه از لحاظ کالا و ضخامت حیاتی یکدیگر مختلف هستندهمچنین پروفیل سنگین به جهت ساخت مقاومت‌های بالا آیتم استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که در پروفیل سبک اینگونه نیست. علاوه بر موارد گفته شده قیمت‌های همین دو رنج‌های مختلفی دارد و در کل پروفیل‌های سنگین گران‌قیمت‌تر هستند.

 قیمت پروفیل

قیمت پروفیل از پاراگراف محصولات فولادی هست که از با خاصی در دربین مصرف کنندگان برخوردار است. از آنجا که پروفیل از ورق های فلزی ساخته می شود بها پروفیل مستقیما زیر تاثیر بها روز ورق های فلزی می باشد، از طرفی قوطی های پروفیل اصلی فرآورده استیل و آلومینیوم بیشترین متریال های مورد به کارگیری در ساخت انواع قوطی و پروفیل ها میباشد، بنابراین گونه ورق ها و فرآورده آنها نیز گزینش کننده قیمت پروفیل می باشد. از دیگر عامل ها موءثر در ارزش می توان به میزان مرغوب بودن ساخت فرآورده در تراز کارخانه اشاره کرد .

آخرین مطالب