طراحی وبسایت چیست؟

طراحی وبسایت چیست؟ اکثر مردم تصور نسبتا یکسانی از این عبارت در سر دارند اما در ذهن هر یک از آنها بخشی در طراح

توسط EMROOZTAFAHOM در 10 مهر 1399

طراحی وبسایت چیست؟

اکثر مردم تصور نسبتا یکسانی از این عبارت در سر دارند اما در ذهن هر یک از آنها بخشی در طراحی سایت پررنگ تر است. مولفه های گوناگونی در طراحی وب سایت نقش دارند. مانند طراحی گرافیکی ظاهری وب سایت ، برنامه نویسی و یا غیره. برخی افراد نوع معماری وب سایت یا همان نوع طبقه بندی و دسترسی اطلاعات سایت را مهم میدانند و برخی دیگر راحتی استفاده از سایت را مهم میدانند. در واقع میتوان طراحی وب سایت را ترکیبی از علم کتابداری ، طراحی گرافیک ، برنامه نویسی ، شبکه ، طراحی واسط کاربری و بسیاری موارد متنوع دیگر دانست. در واقع طراحی وب سایت دارای دامنه ای وسیع و چند بعدی است.  

تاریخچه طراحی سایت

وب سایت‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند، اما هیچ کدام از آن‌ها ۲۶ سال قدمت ندارند. اولین وب سایت دنیا که به پروژه World Wide Web یا همان W3 تعلق داشت، در ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ متولد شد. این وب سایت که توسط «تیم برنرز لی» توسعه یافته بود، هنوز هم با آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html. در دسترس قرار دارد. همانطور که با مراجعه به آدرس اولین سایت دنیا قابل مشاهده است، این سایت و دیگر وب سایت‌های اولیه که به پیروی از همین سایت به وجود آمدند، طراحی خاصی نداشتند و در آن‌ها از المان‌هایی مثل تصویر، ترکیب‌های رنگ یا فایل صوتی استفاده نشده بود. رفته رفته و با معرفی مرورگرهای مختلف توسط Netscape و Microsoft که بازیگران اصلی دوران جنگ مرورگرها در این سال‌ها بودند، با استفاده از عواملی مثل جاوا اسکریپت و HTML، راه طراحی گرافیکی و شکل و شمایل دادن به صفحات وب هموارتر شد. به نظر می‌رسد مایکروسافت تاثیر بسیار زیادی روی این اتفاق گذاشته باشد. در سال ۲۰۰۰ و با ارائه اولین نسخه Internet Explorer برای سیستم‌های مک که از HTML 4.1 و CSS 1 به صورت کامل پشتیبانی می‌کردند، انقلاب عظیمی در مرورگرها و طراحی سایت به وجود آمد. جالب است بدانید که این مرورگر، اولین مرورگری بود که به صورت کامل از فرمت تصاویر PNG پشتیبانی می‌کرد.  

برای طراحی سایت به چه وسایلی نیاز داریم؟

اگر به ذهنتان رسید که خب اولین ابزار مورد نیاز یک کامپیوتر خوبه که با سرعت خوبش با اعصابمون بازی نکنه، باید بگم که بله درسته … از اصلی ترین ابزارهای طراحی وب یک کامپیوتر خوب با سیستم عامل به روز و مناسب است. اما میشه گفت مهم تر از آن ابزار اساسی در طراحی سایت بلد بودن زبان های برنامه نویسی مختلف است. ابزار و وسایل مورد نیاز در طراحی سایت با توجه به اینکه در کدام قسمت از بحث طراحی وب دخیل باشند متفاوت است. تمامی این ابزارها با گذشت زمان با آپدیت های جدیدتر جایگزین می شوند که در ادامه، کار طراحی سایت را راحت تر کنند.
آخرین مطالب