در حالی که نمایندگان پارلمان اروپا در مورد حاکمیت قانون نگرانی دارند، آیا اسلوونی مسیر مجارستان را دنبال می کند؟

[ad_1] در حالی که ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا وارد روزهای پایانی خود می شود، لیوبلیانا در بروکسل مور

توسط EMROOZTAFAHOM در 29 آذر 1400
[ad_1]

در حالی که ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا وارد روزهای پایانی خود می شود، لیوبلیانا در بروکسل مورد توجه قرار گرفته است - اما نه آنطور که آنها انتظار داشتند.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه ای رای داد که برای اولین بار از این کشور کوچک بالکان به دلیل "وضعیت ارزش های اتحادیه اروپا" انتقاد کرد.

در این متن، نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که آنها "عمیقاً نگران سطح بحث عمومی، فضای خصومت، بی اعتمادی و دو قطبی عمیق در اسلوونی هستند که اعتماد به مقامات دولتی و بین آنها را از بین می برد".

همچنین نگرانی‌هایی را در مورد آزادی رسانه‌های کشور و انتصاب تاخیری نمایندگان در دفتر دادستان عمومی اروپا افزایش می‌دهد.

نخست وزیر یانز یانسا، از متحدان ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، یکی از اعضای گروه محافظه کار قدرتمند حزب مردم اروپا در پارلمان اروپا است. نمایندگان پارلمان اروپا یا به این پیشنهاد رای منفی دادند یا رای ممتنع دادند.

منتقدان می گویند که گروه سیاسی دست راستی اساساً همان کاری را که زمانی با اوربان انجام داد را تکرار می کند و چشم خود را بر کنار گذاشتن حاکمیت قانون در صفوف خود می بندد.

آنها همچنین بین تلاش‌های اوربان برای کنترل رسانه‌ها و حملات به آزادی مطبوعات که در اسلوونی گزارش شده‌اند، تشابهی قائل می‌شوند و یانسا روزنامه‌نگاران را شرم‌آور «فاحشه» می‌خواند.

اما بر اساس گزارش سازمان غیردولتی Freedom House، اسلوونی همچنان از امتیاز بالای 95 درصد در رتبه بندی آزادی در جهان در سال 2021 برخوردار است - در مقایسه با تنها 69 درصد برای مجارستان، تنها کشور اتحادیه اروپا که "تا حدی آزاد" در نظر گرفته می شود و نه برای "رایگان". ". از طرف گروه حقوق بشر.

بنابراین این مقایسه چقدر معتبر است و آیا لیوبلیانا به سمت "دموکراسی غیرلیبرال" که آشکارا توسط اوربان ترویج می شود، می لغزد؟

این را نمایندگان و کارشناسان به یورونیوز گفتند.

حمله به آزادی رسانه ها

مارکو میلوساولیویچ، استاد روزنامه نگاری در دانشگاه لیوبلیانا، گفت: "ما در مارس 2020 یک دولت دست راستی جدید دریافت کردیم. و از آن زمان تاکنون با تعدادی از مشکلات در زمینه اصول اساسی، از جمله حاکمیت قانون، مواجه بوده ایم."

به ویژه در حوزه تخصصی من، شاهد افزایش شدید فشارها و مشکلات پیش روی رسانه ها هستیم - آزادی رسانه ها، آزادی بیان، و بسیاری دیگر از آزادی های مدنی، آزار و اذیت خبرنگاران منتقد و تلاش برای بدنام کردن - گاهی اوقات بسیار مبتذل یا این پروفسور به یورونیوز گفت: نفرت انگیز - هرگونه انتقاد.

قطعنامه پارلمان اروپا به مشکلاتی در زمینه تامین مالی برای خبرگزاری اسلوونیایی STA اشاره کرد و گفت: "پرداخت ها هنوز سررسید است"، حتی اگر بودجه بازگردانده شود.

میلوساولیویچ "تلاش‌های دولت برای کنترل تلویزیون عمومی را توصیف کرد، همانطور که برای مثال در مجارستان در گذشته اتفاق افتاده است."

مدیر تلویزیون عملا عوض شده است. علاوه بر این، سردبیر تلویزیون اسلوونی و چندین سردبیر کلیدی دیگر از سمت خود استعفا داده است.

میلوساولیویچ گفت: «همه آنها عقب نشینی کردند زیرا برنامه های رهبری جدید برای حفظ نقش کلیدی برنامه های خبری در پخش عمومی بسیار شدید و خطرناک بود.

این دانشمند ادامه داد: علاوه بر این، با انتصاب اعضای جدید نزدیک به ائتلاف حاکم، «دولت بر هیئت برنامه و هیئت نظارت تلویزیون عمومی کنترل می‌شود».

این کارشناس گفت که مدیریت جدید و سردبیران موقت مداخلات سرمقاله ای را "از قبل مشکل ساز" در نظر گرفته اند.

میلوساولیویچ گفت: در میان نمونه‌های دیگر، «طبق گزارش‌های رسانه‌ها، یک تماس تلفنی با برنامه اصلی خبری عصرگاهی صورت گرفت که از یک سیاستمدار خاص به عنوان مهمان دعوت شد».

«اگرچه سردبیران این برنامه تلویزیونی قصد نداشتند این موضوع را درج کنند، اما از آنها خواسته شد که این برنامه را 5 دقیقه تمدید کنند. علاوه بر این، اظهارات یک وکیل منتقد از یک گزارش تلویزیونی حذف شد و پخش نشد.»

میلوساولیویچ افزود، طبق برنامه مدیریت، چندین برنامه خبری حذف یا به کانالی با مخاطبین کمتر منتقل خواهند شد.

او ادامه داد: علاوه بر این، تلاش‌هایی برای تغییر قوانین رسانه‌ای صورت گرفته است که رسانه‌های انتقادی را از طریق مقالات منتخب با هدف شرکت‌های خاص مانع یا مجازات می‌کند.

به طور مثبت تر، تینکه استریک، عضو پارلمان اروپا، به یورونیوز گفت که مطبوعات اسلوونی "کاملا انعطاف پذیر" هستند.

استرایک گفت: "نه این که آنها فورا مرعوب شوند، اما نحوه حمله دولت به آنها واقعاً خطر تضعیف اقتدار آنها را به همراه دارد، زیرا آنها به گونه ای خاص قرار می گیرند که گویی قابل اعتماد نیستند."

این قانونگذار هلندی بخشی از یک ماموریت حقیقت یاب از نمایندگان پارلمان اروپا بود که به لیوبلیانا سفر کردند تا به نگرانی ها در مورد حاکمیت قانون در این کشور رسیدگی کنند. این مأموریت خشم یانشا را برانگیخت و او در توییتی که بعداً حذف شد، برخی از نمایندگان را "عروسک های سوروس" خواند. این بشردوست مجارستانی به هدف مورد علاقه تئوری های توطئه ضد یهود تبدیل شده است.

«بسیاری از شکایت‌ها و حملات نیز می‌توانند تأثیری دلخراش بر روزنامه‌نگاری داشته باشند. استریک به یورونیوز گفت: "اگر از ابراز نظر و نوشتن مقالات انتقادی از ترس شکایت و خسارت مالی می ترسید، این البته در یک دموکراسی مناسب که باید کنترل و تعادل داشته باشید، سالم نیست."

نگرانی در مورد استقلال قوه قضاییه و آزادی های مدنی

علاوه بر آزادی مطبوعات، نمایندگان پارلمان اروپا نیز نگرانی خود را در مورد قوه قضاییه، به ویژه در مورد انتصابات در دفتر دادستان عمومی اروپا ابراز کردند.

استریک گفت: «اکراه دولت برای معرفی نامزدهای دفتر دادستانی عمومی اروپا در جریان مأموریت حقیقت یاب نماینده پارلمان اروپا مورد بحث قرار گرفت. «به همین دلیل است. در نهایت در پایان تصویب شد. اما ما آموخته ایم که لایحه ای وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که این نامزدی فقط موقتی است.

"این نقض قوانین اتحادیه اروپا است. این نباید موقتی باشد، زیرا آنها باید مستقل باشند. و اگر این کار را به طور موقت انجام دهید، نوعی وابستگی ایجاد می کنید. به همین دلیل است که در این قطعنامه از دولت می‌خواهیم که این لایحه را پس بگیرد و به قوانین اتحادیه اروپا احترام بگذارد.»

ما همچنین شنیده ایم که تعدادی از تصمیمات مهم دادگاه اجرا نمی شوند. به همین دلیل است که ما همچنین از دولت می خواهیم که از تصمیمات پیروی کند، زیرا این برای حاکمیت قانون بسیار مهم است.

به گفته میلوساولیویچ، دولت همچنین از "عذرخواهی برای محدود کردن برخی آزادی ها و حقوق به دلیل کووید" استفاده کرد. اما البته این موارد بسیار فراتر از حد معقول بوده است.»

«مثلاً مردم از نشستن در میدان مقابل مجلس و خواندن قانون اساسی ملی جلوگیری می کردند. مردم با فاصله چند متری از هم می نشستند و تنها کاری که می کردند این بود که می نشستند و گزیده هایی را می خواندند. قانون اساسی این دانشمند به یورونیوز گفت: با این حال، اگرچه آنها باعث خشونت یا مشکلات دیگری با کووید نمی شوند، اما این افراد از میدان خارج شدند و برای تجمعات خود جریمه دریافت کردند.

نماینده پارلمان اروپا گفت: مشکلات حل شده است

استریک گفت، در حالی که قطعنامه پارلمان اروپا به "تمام انتقاداتی که ما داشته ایم" می پردازد، "به روشی بسیار محتاطانه تدوین شده است."

فکر می‌کنم ما می‌توانستیم سخت‌تر هم باشیم، اما در واقع این چیزی است که توانستیم با گروه‌های دیگر مذاکره کنیم.»

نماینده پارلمان اروپا به یورونیوز گفت: «از اینکه دیدم به دلایل سیاسی و احتمالاً به دلیل فشار یانشا، EPP تصمیم گرفت با آن موافقت نکند، بسیار ناامید شدم.

استریک گفت: «ما باید استانداردهای یکسانی را در همه کشورهای عضو داشته باشیم، بنابراین آن را به گونه‌ای نوشتیم که فکر می‌کردیم «شما نمی‌توانید خلاف آن عمل کنید».

اما رومانا تامک، نماینده پارلمان اروپا از اسلوونی، در بیانیه ای گفت که جانسا به عنوان بخشی از یک مانور سیاسی مورد حمله غیرمنصفانه قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: «از ابتدا واضح است که این تلاشی از سوی اپوزیسیون اسلوونی برای حمله به دولت راست میانه فعلی یانز یانسا است.

این قطعنامه هیچ ارتباطی با وضعیت واقعی حاکمیت قانون در اسلوونی ندارد. اتهامات اصلی در خصوص عدم انتصاب دادستان تفویضی و تامین مالی [Slovenian press agency] در بیانیه آمده است که STA بی ربط است زیرا مشکلات حل شده است.

از سوی دیگر، این قطعنامه به حقایق مهمی اشاره نمی‌کند که تمام کاستی‌های حاکمیت قانون را برجسته می‌کند، توجه را به وضعیت غیرقابل قبول و نامتعادل رسانه‌ها، دارایی‌های پنهان آن‌ها جلب می‌کند و فساد سیستماتیکی را که از آن زمان در اسلوونی رخ داده است، نشان نمی‌دهد. تامک ادامه داد.

«قطعنامه درباره اسلوونی از حمله وحشیانه به دولت و اتهامات تند که حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند به برخی یافته‌های رایج که به راحتی می‌توان به هر یک از دولت‌های اتحادیه اروپا نسبت داد محدود شد.

تامک در بیانیه‌ای گفت: «به همین دلیل است که من این تجربه ملی را محکوم می‌کنم که برای سیاستمداران چپ‌گرای اروپایی در جهت تضعیف دولت‌های راست میانه از نظر سوء استفاده از قدرت در پارلمان اروپا مناسب است.»

منتظر بودن

میلوساولیویچ گفت که قطعنامه پارلمان اروپا "یک کمک کوچک" به کار روزنامه نگاران اسلوونیایی و مدافعان حقوق بشر در دفاع از حاکمیت قانون است، اما "من معتقد نیستم که چیزی را تغییر دهد".

ما شاهد اظهارات بسیاری از سوی سیاستمداران و نهادهای اروپایی بوده‌ایم. با این حال، این اظهارات یا توسط دولت اسلوونی مورد حمله قرار گرفته است - اغلب بسیار شدید - یا نادیده گرفته شده است.

«البته باید ببینیم در انتخابات آوریل چه اتفاقی خواهد افتاد. اما همانطور که در مجارستان با ویکتور اوربان و در صربستان با الکساندر ووچیچ دیدیم، پس از سال‌ها کنترل، یا حداقل سال‌ها در قدرت، صداهای منتقد رسانه‌ها تقریباً به طور کامل خاموش شدند.

این اعتصاب نسبت به تأثیر قطعنامه در آینده، به ویژه با توجه به انتخابات آینده، خوش بینانه تر بود.

«به نظر من تصویب این قطعنامه بسیار مهم است، زیرا اکثریت مجلس همچنان پشت این توصیه ها هستند. این کشور به زودی انتخابات خواهد داشت. بنابراین هر کسی که در ماه های آینده در قدرت باشد باید توصیه های مجلس را در نظر بگیرد.

به هر حال، برخی رویدادهای اخیر در اسلوونی را نشانه دیگری از پرده آهنین جدید در اروپا می دانند.

گزارشی که ماه گذشته توسط مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک به انتخابات مستقر در استکهلم منتشر شد، بر "نزول دموکراتیک" در سه کشور عضو اتحادیه اروپا، یعنی مجارستان، لهستان و اسلوونی تاکید کرد.

ما اظهاراتی از سوی ویکتور اوربان و یانز یانسا دیده‌ایم که می‌گویند برخی از این اصول، از جمله حاکمیت قانون، اصول کل اروپا نیست، اینها اصول اروپای غربی است، اما در اروپای شرقی ما مشخص است. میلوساولیویچ گفت، اصول متفاوتی به دلیل تاریخ ما یا هر چیز دیگری وجود دارد.

البته فکر می‌کنم که این فقط بهانه‌ای است برای تلاش برای ایجاد رژیم‌های خودکامه‌تر که کنترل نخواهند شد و توسط نهادهای قدرتمندی مانند اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا محدود نخواهند شد.»

یورونیوز از ریاست اسلوونی شورای اتحادیه اروپا خواستار اظهارنظر شد، اما در زمان انتشار پاسخی دریافت نکرد.

هر روز هفته، Uncovering Europe یک داستان اروپایی را ارائه می دهد که فراتر از سرفصل ها است. برای دریافت هشدارهای روزانه و سایر اعلان های اخبار فوری، برنامه یورونیوز را دانلود کنید. در دستگاه های اپل و اندروید موجود است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب