ترموکوپل چیست؟ برق آرک

اما علاوه بر مورد ها گفته شده از مزیت های ترموکوپل ها به شمار می آیند همین ابزار سنجش دما حیاتی معایبی نیز هست

توسط EMROOZTAFAHOM در 8 آذر 1401
اما علاوه بر مورد ها گفته شده از مزیت های ترموکوپل ها به شمار می آیند همین ابزار سنجش دما حیاتی معایبی نیز هستند. در شرایطی که دو فلز دمایی یکسان داشته باشند ولتاژ های ساخت شده یکدیگر را خنثی کرده و در سرانجام جریانی هم در مدار به وجود نخواهد آمد. براین اساس برای ایجاد یک جریان و داشتن اختلاف ولتاژ نیاز داریم تا دو اتصال فلزی در دما های متمایز قرار داشته باشند. اتصالات فلزی در ترموکوپل ها غالبا به جهت اهداف خاصی طراحی و ساخته می شوند. شگر شما در دماهای بالا از غلاف های فلزی به کار گیری کنید، غلاف از در میان رفته و ذوب می شود. چون هر کدام از غلاف ها محدوده یا رنج دمایی خاصی را تحمل می کنند نظیر سری Inconel. علت استفاده از غلاف های سرامیکی، مقدار تحمل بالای آن ها در دماهای 1400 مرتبه سانتیگراد به بالاست که در جفت های گرمایی از جور فلزات نجیب، آیتم استعمال قرار می گیرند. یکی از از عارضه ها فساد سنسورها، نادرست در تعیین مدل یا این که تایپ سنسور است. دسته‌بندی نشده اگر این مدار در مرکز شکسته شود ، ولتاژ مدار مدار گشوده (ولتاژ Seebeck) تابعی از دمای اتصال و ترکیب دو فلز است. همین بدان معناست که وقتی اتصال دو فلز گرم می شود یا این که خنک می شود ، ولتاژ ایجاد می شود که می تواند حساس سکو حرارت ارتباط داشته باشد. همین سنسور از دو سیم فلزی متفاوتی تشکیل شده هست که در یک انتها به نیز وصل می شوند و در انتهای دیگر به یک دماسنج ترموکوپل یا این که بقیه دستگاه های با قدرت ترموکوپل متصل می شوند. در شکل پیکربندی مناسب ، ترموکوپل ها می توانند میزان گیری دما را در طیف وسیعی از دما ارائه دهند. سنسورهای RTD (آر تی دی) برای وقتی به کار گیری می شوند که محدوده دمایی مدنظر شما پایین خیس از 1000 جايگاه سانتیگراد بوده و دقت اندازه گیری حق تقدم سات.

اساس کار ترموکوپل اجاق گاز چیست ؟

جریان برق باعث می گردد تا واشر پلاستیکی مسیر بویین ذیل قرار بگیرد و مسیر گاز باز شود. به جهت همین زمان واضح کردن می بایست شمعک را ترموکوپل یه خرده نگه دارید تا ترموکوپل گرم و مسیر گاز باز شود. به همین ادله به محض خاموش شدن شعله، ترموکوپل سرد شده و مسیر گاز بسته می‌شود.
  • این بدان معناست که مدار گیرنده می بایست دما را در مکان دیگری "جبران" نماید تا دما را در مکان مورد حیث به دقت اندازه گیری کند.
  • هر مراحل تا حدی مختلف است اما همیشه یک تعادل مطلوب وجود دارد؛ در بین هزینه بده بستان ابزار و اقدامات محافظتی اتخاذ شده.
  • ترموکوپل که به آن اتصال حرارتی ، دماسنج ترموالکتریک یا این که ترمل هم گفته می شود ، دستگاه میزان گیری دما شامل دو سیم از فلزات گوناگون است که در هر انتها به نیز متصل شده اند.
  • وقتی مسئله دمای بالا، ابعاد کوچک، پاسخگویی سریع، ضربه یا لرزش بالا باشد، اکثر زمان ها می‌بینید ترموکوپل‌ها اندازه‌گیری دما را انجام می‌دهند.
جزئیات ذیل مقدمه ای کوتاه بر اشکال و موارد استعمال از ترموکوپل‌ها است. 4) بر اساس حساسیت، گفته می شود که ترموکوپل ها نسبت به RTD اساسی تر هستند. همین به این استدلال می باشد که آن ها سریعتر از RTD اهمیت تغییرات دما واکنش نشان می دهند. مثلا از این ترموکوپل ها در موتورها، بخاری روغنی و بویلرها استفاده می‌شود. آن ها همچنین در بیمارستان‌ها و صنایع غذایی به عنوان دماسنج آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند. یک ترموکوپل، حسگری میباشد که به جهت ترازو گیری دما به کارگیری می شود. اين دامنه دمایی، نخست 12 قسمت داشت و آنگاه به تدريج به 24، 48 و 96 نصیب رسید. اين تقسيم بندي فارنهايت، به دليل اعتنا و صدق بالای این ترمومتر، اشاعه پیدا کرد. همین ترموکوپل به طور معمول پر کاربدترین اخبار فی مابین المللی و پر مصرف ترین دسته است و در دماهای نسبت بی آلایش آیتم به کارگیری قرار می گیرد و می توان دارای روکش استیل 316 در حالت های اسیدی هم به کار گیری گردد و کالا آن ها تماما در علیه اکسید شدن مقاوم است.

سنسور های مخصوص محیط های ضد انفجار

ترموکوبل یکی از از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین سنسورهای دمایی محسوب می‌شود ترموکوبل در صنعت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترموکوبل در نوع سنسورهای تماسی در اندازه‌گیری دما قرار میگیرد. در دنیای صنعت ترموکوبل، سنسورهای غیر تماسی دمایی نیز وجود داراست که فارغ از نیاز به اتصال یا تماس اساسی محفظه موردنظر می‌توان کمیت فیزیکی دما را حیاتی آن‌ها اندازه‌گیری نمود. همین سنسورها نظیر سنسورهای لیزری که معمولاً حیاتی IR یا این که مادون‌قرمز کار می نمایند و یا این که ترمال ویژن‌ها که دوربین‌های حرارتی میباشند و با استعمال از آنان می‌توان مقدار حرارت نقطه‌ای از تصویر را اهمیت استعمال از دوربین بخصوصی اندازه‌گیری کرد. ترموکوبل یک سنسور تشخیص دمای ترمو-الکتریکی مداربسته هست که شامل دو سیم غیر نیز متاع هست که در یک پایان به نیز متصل شده‌اند. زمانی یک جریان الکتریکی در مسیر برقرار می شود که دما در یک سمت اهمیت دما در سمت دیگر تفاوت داشته باشد.

نحوه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

به عنوان نمونه اگر بر روی شعله گاز شیری گرم می نماید که ناگهان سر رفته و سبب می شود شعله خاموش شود اما گاز همچنان باز، جهت ایمنی ترموکوبل آنگاه از یک‌سری دقیه گاز را قطع می نماید. به دلیل اکسید شدن آهن ، همین ترموکوپل در صنعت های قالب ریزی پلاستیک به کار گیری می شود. همین جور ترموکوپل خوبتر میباشد به علت وجود آهن در مکان هایی که قابلیت و امکان اکسیداسیون وجود داراست استعمال شوند . ترموكوپل‌ها کلیدی توجه به جور استفاده، رنج دمايي و محل و طريقه کارگزاری به اشكال متعدد ساخته مي‌شوند. يكي از پرمصرفترين و محبوبترين اين اشكال ترموكوپل هددار يا junction box مي‌باشد. که به عامل جور فلز به کار گیری شده در آنان نام های مختلفی را دارند. به تیتر مثال یک گونه ترموکوپل که از فلزات آهن و کنستانتن تشکیل شده است. در اصطلاح به گونه J دارای اسمو رسم هست و یا ترموکوپل دیگر که نوع T می باشد از فلزاتی مثل مس و کنستانتن تشکیل شده است. به دلیل حساسیت سیگنال به نویز الکتریکی، اجرای سیم کششی ترموکوپل در مسافت خرید المنت استخری طولانی سفارش نمی شود. سیم کششی ترموکوپل از همان مدل فلزی ساخته شده هست که ترموکوپل ساخته شده است، بنابراین هنگامی که شما نیاز به توسعه مدار دارید، باید از سیم کششی ترموکوپل از همان گونه ترموکوپل به کار گیری کنید. یک بحران تبارک خیس به جهت ترموکوپل ها همین میباشد که شما نیاز به ترازو گیری دما در یک مکان از رویکرد دور داشته باشید.

تعمیر تاچ پد لپ تاپ دل

ترموکوپل یک عدد نوع مولد الکتریسیته بوده و از دو فلز غیر هم کالا ساخته شده است. برای تولید الکتریسیته باید دو سر به هم متصل را حرارت دهیم تا در دو سر آزاد برق ساخت شود. هر چه قدر حرارت اخذ شده توسط دو فلز غیر نیز فرآورده ارتقا پیدا نماید به معنای ارتقا جايگاه حرارت خواهد بود. به این رخ است که می قدرت دارای این قطعه، اختلاف دمایی را تشخیص اعطا کرد و آن را اندازه گیری کرد. ترموکوپل یا ترموکوبل که در واقع تلفظ لغوی آن، ترموکوپل صحیح می باشد.

تفاوت ترموکوپل صنعتی مهم نوع ساده آن چیست؟

ترموکوپل یک مبدّل (ترانسدیوسر) خودمُولّد هست که از اتصال دو فلز ناهم‌جنس تشکیل شده‌است. سمت دیگر ترموکوپل باید به جسمی که می‌خواهیم دمای آن را میزان بگیریم، تماماً جفت شود. اتصال اندازه گیری (اغلب اتصال داغ نامیده می شود) اتصالی میباشد که در معرض دمای ترازو گیری قرار می گیرد. ادغام منشا ترکیب دیگری می باشد که در دمای خاصی نگهداری می شود. اصطلاح ترموکوپل به یک سیستم تمام برای ایجاد ولتاژ حرارتی اشاره دارااست و به طور کلی به مجموعه واقعی (به عنوان مثال غلاف، ترمینال، سیم) اطلاق می شود. طبق معمول برای پرهیز از زخم دیدن ترموکوپل، آن را در گوشه و کنار فلزی یا این که فلزی قرار می دهند. همین قطعه زمان خاموش شدن شعله بر اثر وزش باد و یا سر رفتن غذا به صورت اتوماتیک شیرگاز را جدا می کند و از بروز حوادثی مانند اتش سوزی در اثر نشت گاز دوری می نماید. رضا - من نیاز به نصاب داشتم و آن‌گاه از گشتن تو internet وبسایت شما رو پیدا کردم. هادی - سلام توضیحات صفحه تون خیلی خوب بود به ویژه اونجایی که فرآیند فعالیت رو توضیح دادین.

جبران اتصال سرد چیست؟

این ترموکوپل ارزان ارزش هست و یکی از از پرکاربردترین و متداول‌ترین دسته ترموکوپل‌ها می‌باشد. رنج عملکرد دمایی آن بین °200- سانتیگراد و °1350 سانتیگراد همین رنج مطلق نمی باشد و بسته به تولید کننده و نوع ظاهری آن مختلف خواهد بود. به طور مثال ترموکوپل‌های سیمی صورت جور K رنج 40- تا 250+ سکو می‌باشد و نوع میله ای آن قوی به اندازه‌گیری تا محدوده 1350 مرتبه هستند. حساسیت ترموکوپل تیپ K نسبتاً 41µV/°C هست و به طور معمول در دماهای بالا مورد استعمال قرار می‌گیرد. ساختمان Thermocoupleقسمت دیگر به جایی متصل می شود که اهمیت جايگاه حرارت مشخص و معلوم و اثبات باشد. همین نصیب جفت حرارتی به اتصال سرد یا این که اتصال رفرنس دارای شهرت است. اختلاف سکو حرارت فی مابین همین دو نقطه، اتصال در هر لحظه ولتاژی در مدار ایجاد می کند. فلوی جریان ایجاد شده می تواند به جهت میزان گیری سکو حرارت نا معلوم یا دمای اتصال گرم به کارگیری گردد. ترموکوپل یک ترانسدیوسر خود مولد است که از ساخت دو یا چند اتصال فی مابین فلزات اساسی فرآورده مختلف تشکیل شده‌است. ترموکوپل تیپ J از سیم آهنی و آلیاژ مس و نیکل تشکیل شده است. که در دوران دمایی -210 الی 1200 سکو سانتی گراد کاربرد دارد. از مزایای به کارگیری از این ترموکوپل می قدرت به قیمت مناسب آن، استعمال در محفظه های اکسیدی و جنس مناسب آن اسم برد. برای اینکه ترموکوپل ساخته شده، دقتی برابر اهمیت نمودارهای دما برحسب نیروی محرکه داشته باشد، سکو خلوص ماده‌های به عمل رفته در آن، باید مضاعف زیاد باشد.

روش پر کردن مخزن فشار پمپ

به مراد تلاوت ولتاژ این سنسور می اقتدار از ترمومتر یا این که مولتی متر به کار گیری کرد. قابلیت و امکان اتصال ترموکوپل تیپ K به بعضا از ترمومتر ها وجود دارد. همانطور که در بالا اشاره شد اهمیت اتصال ترموکوپل به ولت متر مطابق پدیده ی سیبک یک ترموکوپل تازه ساخت می شود. تصویر زیر روش ی ایجاد ولتاژ های مختلف زمان اتصال این سنسور به ترمومتر را اکران می دهد. همچنین دیدنی اینجاست که تمام ولتاژهای T/C در دمای 0 مرتبه سانتی گراد 0mV هستند.

آشنایی حیاتی انواع ترموکوپل و مصارف آنها

به عنوان مثال، اتصال منشاء را می بایست در ظرف حاوی یخ در اکنون ذوب شدن قرار داد. سمت دیگر ترموکوپل باید به جسمی که می خوا هیم دمای آن را ترازو بگیریم، کاملاً جفت شود. فلزات ترموکوپلی به طور کلی نسبت به ارزش شان به دو مجموعه تقسیم می شوند؛ ترموکوپل فلز شالوده و ترموکوپل فلزات قیمتی. ترموکوپل تیپ S یک عدد از اشکال ترموکوپل‌ها حرارتی میباشد که خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت و مخصوص به شخصی دارد، ترموکوپل‌های تیپ S را مثل ترموکوپل‌های تیپ B و R از آلیاژهای پلاتینیوم و رادیوم می‌سازند. گونه ترموکوپل های R و S دوست داستنی ترین گونه های ترموکوپل‌های فلزی هستند ، جور رسانای این دو ترموکوپل مضاعف شبیه هم است. همچنین بها ترموکوپل‌ها مختلف است چون از انواع متفاوتی از مواد ساخته شده‌اند. به طور مثال، پلاتین ویژگی‌‌هایی ایده‌آل داراست البته فلز گران‌تری نسبت به نیکل است. همینطور امکانات و ویژگی‌های افزوده می‌تواند سنسور را بهبود بخشد و به روشی ویژه و اختصاصی به فرد به جهت اندازه‌گیری دما منجر شود.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن