"بدون آزمایش، همه مریض هستند": بوسنی با بزرگترین بحران COVID تا به امروز مواجه است

[ad_1] آرمین ردزیچ که برای پنجمین روز متوالی در آپارتمان خود در سارایوو شلوغ شده بود، مطمئن نبود که آیا علائم

توسط EMROOZTAFAHOM در 2 بهمن 1400
[ad_1]

آرمین ردزیچ که برای پنجمین روز متوالی در آپارتمان خود در سارایوو شلوغ شده بود، مطمئن نبود که آیا علائم هشداردهنده فزاینده او علائم عفونت COVID-19 است یا خیر.

هنگامی که او شروع به احساس ضعف کرد، خبرنگار رادیویی از رادیو و تلویزیون ملی بوسنی و هرزگوین تصمیم گرفت خود را منزوی کند و به او دستور داده شد که برای آزمایش برود.

هر جا زنگ می زد یا می رفت به او می گفتند آزمایشات تمام شده است. در حال حاضر، سیستم مراقبت های بهداشتی به طور قابل توجهی مملو از ده ها هزار شهروند است که مشکوک به ابتلا به نسخه بسیار مسری Omicron هستند.

«دیگر نمی‌توانستم برای PCR صبر کنم، بنابراین فقط برای انجام آزمایش آنتی ژن به داروخانه محلی رفتم. به من گفته شد که آنها نمی توانند به اندازه کافی برای پاسخگویی به تقاضای فعلی خرید کنند."

او همچنین سعی کرد خود را به درمانگاه بهداشت شهرداری برساند. «بیش از 60 بار با آنها تماس گرفتم. ردزیچ به یورونیوز گفت: "بالاخره به دکتری در جای دیگری رسیدم که مداخله کرد و پزشک عمومی من با من تماس گرفت."

مانند بسیاری از کشورهای دیگر در بالکان، مقامات بوسنیایی از اعلام تدابیر ریاضتی در تعطیلات زمستانی خودداری کرده اند. با وجود موجی که در ماه دسامبر سراسر این قاره را فرا گرفت، جشن ها و تجمعات ادامه یافت.

موج کنونی بی‌سابقه است، به‌طور میانگین موارد ابتلا به این بیماری سه برابر بیشتر از آخرین اوج در آوریل 2021 است. در آن زمان، ظرفیت بیمارستان‌ها افزایش یافت و خدمات تشییع جنازه بیش از حد بارگذاری شد که منجر به لیست انتظار یک هفته‌ای شد.

«الان همه مریض هستند. مردم نمی توانند یادداشت پزشک PCR را دریافت کنند و صف ها در محل های آزمایش هرگز به این اندازه طولانی نبوده است. ردزیچ توضیح داد که داروساز به من گفت که باید دو شیفت کاری انجام دهد زیرا همه همکارانش بیمار بودند و در خانه خود درمانی می کردند.

اگرچه او 27 سال دارد و کاملاً واکسینه شده است، اما آزمایش ندانستن مثبت بودن او منجر به افکار پریشان شده است. "اگر مثبت اندیش باشید و اوضاع پیچیده تر شود چه؟"

من از کادر پزشکی عصبانی نیستم تا کاملاً واضح باشم. قبل از این موج، می‌توانید با یک یا دو تماس این مشکل را حل کنید. من می خواهم از سیستمی انتقاد کنم که از ما به عنوان بیماران یا کارکنان محافظت نمی کند.

باز هم سیاست دخالت می کند

دو سال پس از این همه‌گیری، بوسنی با 4255 قربانی در هر میلیون شهروند در رده دوم اروپا از نظر مرگ و میر انباشته COVID-19 قرار دارد و این کشور دقیقاً پس از بلغارستان با 4688 نفر قرار دارد.

در عین حال، از نظر سطح واکسیناسیون در اروپا ماقبل آخر است و تنها 22 درصد از جمعیت آن به طور کامل واکسینه شده اند.

تعیین تعداد موارد روزانه کووید-19 به یک کار پیچیده برای مقامات بهداشتی تبدیل شده است، زیرا سطوح مختلف دولت به دلیل کمبود منابع در برخی از نقاط کشور، به جای PCR یا ترکیبی از هر دو، به آزمایش سریع روی می آورند.

آزمایشگاه اصلی سارایوو از نمونه های فرآوری نشده عقب مانده است و رقم 2992 مورد مثبت از 6025 نمونه در روز چهارشنبه ترکیبی از چندین روز نتایج PCR در کل گزارش شده است.

با این حال، نگرانی‌هایی در میان کارشناسان وجود دارد که با توجه به تعداد کم آزمایش‌های انجام‌شده به‌طور کلی، نرخ واقعی عفونت بسیار بالاتر است، در حالی که بیمارستان‌ها برای تمایل به پذیرش بیماران تلاش می‌کنند.

به نظر می رسد ارقام روز جمعه، با مثبت شدن 2544 نمونه از 5556 نمونه، این نگرانی ها را تایید می کند.

بوسنی دارای یکی از پیچیده ترین سیستم های سیاسی در جهان است که دارای 14 واحد اداری در سطوح مختلف بدون وزارت بهداشت در سطح دولتی است. این یک کابوس بود هر بار که باید تصمیماتی در مورد اقدامات در سراسر کشور یا دستیابی به واکسن گرفته می شد.

این سیستم نتیجه مستقیم توافقنامه صلح دیتون در سال 1995 است که برای پایان دادن به جنگ در این کشور که خونین ترین جنگ در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تلقی می شود، طراحی شده است.

توافقنامه صلح به سه گروه قومی اصلی کشور - بوسنیایی‌ها، صرب‌ها و کروات‌ها - نمایندگی سیاسی کامل به قیمت نهادهای ناکارآمد در سطح دولتی داد.

دو واحد اداری یا نهاد اصلی - جمهوری صربستان (RS) و فدراسیون بوسنیایی-کرواسی بیهچ (FBiH) - هر یک دارای یک وزارت بهداشت هستند. علاوه بر این، FBiH به 10 کانتون تقسیم شده است، که در آن وزارتخانه های بهداشت کانتونی مسئول تعیین نحوه برخورد با این بیماری همه گیر هستند.

این باعث ایجاد انواع مشکلات اولیه شد، برخی از آنها عجیب تر از دیگران.

یک بحران امنیتی کوتاه در بهار 2020 آغاز شد، زمانی که یکی از کانتون ها، لیونو یا کانتون 10، ورود شهروندان بوسنیایی را که در آنجا ثبت نام نکرده بودند، در تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس ممنوع کرد.

این تصمیم به سرعت پس از واکنش فاهرودین رادونچیچ، وزیر امنیت وقت، پس گرفته شد و آن را کودتا خواند.

در ابتدا، به نظر می رسید که بوسنی خوب عمل کند، زیرا اولین اقدامات محاصره منجر به کمترین تعداد مرگ و میر در منطقه شد. اما در تابستان 2020، این کشور قبلاً درگیر رسوایی‌هایی بر سر خرید مشکوک تجهیزات بهداشتی، از جمله ماسک‌های تنفسی ناکافی ساخت چین بود.

این پرونده منجر به یک پرونده قضایی در سطح ایالتی علیه چندین مقام بلندپایه دولتی، از جمله فادیل نوالیچ، نخست وزیر FBiH شد.

آخرین رسوایی RS در ماه سپتامبر با تحقیقات مداوم در مورد ادعاها مبنی بر استفاده بیمارستان ها از اکسیژن صنعتی به جای اکسیژن پزشکی مورد نیاز برای بیماران تنفسی آغاز شد.

تهیه واکسن کار پیچیده‌تری بود و بوسنی آخرین کشوری بود که در منطقه در اواخر سال 2021 واکسن‌ها را بیشتر از طریق کمک‌های مالی دریافت کرد.

تولیدکنندگان و توزیع کنندگان شکایت کرده اند که مذاکرات با سطوح مختلف اداری و دولتی گیج کننده است. هیچ فشاری برای خرید در سرتاسر کشور وجود نداشت و برخی از تامین‌کنندگان تحویل نیروهای کوچک 100000 نفری به کانتون‌ها را غیرممکن می‌دانستند.

دکتر باکر ناکاش، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید: آخرین جهش و فقدان داده‌های واضح در مورد میزان گسترش سطح فعلی عفونت منجر به سردرگمی بیشتر در ترسیم یک استراتژی واضح همه‌گیری می‌شود.

«واقعاً انتظار داشتم که بعد از این همه ماه و سال شرایط خیلی روشن‌تر شود و تصمیم‌ها خیلی زودتر مشخص و برنامه‌ریزی شوند.

ناکاش که بزرگترین کارشناس مسری کشور به حساب می آید به یورونیوز گفت: متأسفانه فکر نمی کنم از اشتباهاتی که از ابتدا مرتکب شدیم درس گرفته باشیم و اکنون در حال بازگشت به جایگاه اصلی هستیم.

تعداد واقعی تلفات نیز نامشخص است و می تواند بسیار بیشتر باشد.

آمارهای کنونی فقط کسانی را در نظر می گیرد که آزمایش آنها قبل از مرگ مثبت بوده است، و اگرچه قوانین بوسنی برای تعیین علت رسمی نیاز به کالبد شکافی دارد، اما اینطور نیست.

او گفت: «ما هنوز مطمئن نیستیم که چه چیزی را به عنوان مرگ‌های مرتبط با کووید درمان کنیم - آیا باید مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا را صرفاً شمارش کنیم یا مواردی که ناشی از شرایط تشدید شده توسط عفونت است.

«بنابراین در برخی موارد شما افرادی دارید که بیماری‌های مشترکی دارند که ممکن است کووید فقط به پایان زودتر زندگی آنها کمک کرده باشد، در حالی که جوانان به ظاهر سالمی نیز دارید که تسلیم این بیماری شده‌اند.

نکاش گفت: کاستی‌های نظام سلامت و نقش بی‌حقوقی دولت منجر به واگذاری مسئولیت‌ها به دیگری به زیان شهروندان شده است.

وی گفت: هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد که حاکی از رویکرد واحد سلامت در کشور باشد.

«صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های هرکس کاملاً نامشخص است، و پس از آن، شما دولت را به عنوان ضامن اسمی سلامت و ایمنی شهروندان خود دارید که مطلقاً هیچ کاری برای محافظت از آنها انجام نمی‌دهد. علاوه بر این، شما سطوح اداری محلی دارید که ادعا می کنند سلامت در مجموعه مسئولیت های آنها نیست.

در مارس 2021، ناکاش از تعدادی از تصمیم گیرندگان کلیدی در کشور، از جمله زوران تگلتیا، نخست وزیر در سطح ایالتی و نووالیک، نخست وزیر FBiH، با این استدلال که ناتوانی آنها در تهیه واکسن سهل انگاری فاحش است، شکایت کرد.

دفتر دادستانی ایالتی در آن زمان اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد "مسئولیت کیفری به دلیل عواقب سنگین برای زندگی و سلامت شهروندان بوسنیایی ناشی از تشدید همه گیری ویروس کرونا" آغاز خواهد کرد.

نزدیک به یک سال بعد، سرویس هیچ پیشرفتی در این پرونده نداشته است.

«من در نهایت به دادستانی بیانیه دادم. او گفت: «من احساس می‌کنم به‌عنوان نامناسب به تعویق افتاده است - اما کاملاً مناسب است زیرا افزایش مرگ و میر در بخش دوم همه‌گیری به طور مستقیم با رویکرد منفعلانه نهادها مرتبط است.

به گفته ناکاش، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این باعث ایجاد شک و تردید بیشتر در مورد اعتصاب شده است.

در سپتامبر، مقامات جمهوری صربسکا مجبور شدند حدود 55000 واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca را نابود کنند. به طور مشابه، در ماه نوامبر، برخی از 500000 واکسن AstraZeneca اهدایی توسط اتریش نیز باید دور ریخته می‌شد.

زمانی که کشورهای دیگر شروع به معرفی آنها کردند، بخش بزرگی از جمعیت آماده واکسینه شدن بودند. اما چون دولت‌های مختلف نتوانستند به موقع آن را به دست آورند، به سادگی آرام گرفتند و گفتند: "اگر دولت به آن نرسد، ممکن است ما به آن نیاز نداشته باشیم."

"مردم به کسی اعتماد ندارند"

در عین حال، زندگی برای خیلی ها به روال همیشه ادامه دارد و کافه ها، رستوران ها و کلوپ های شبانه پر از مشتری است. جشن های سال نو - یک تعطیلات محبوب در کشور - و همچنین تعدادی از تعطیلات مذهبی باعث شده است که مردم به صورت گروهی وقت خود را سپری کنند، علیرغم هشدارهای صریح مبنی بر اینکه همه گیری هنوز به پایان نرسیده است.

آلمیر آلزوویچ، متخصص اعصاب و ایمونولوژی با مدرک دکترا از دانشگاه مونیخ، معتقد است که در کشور و جامعه‌ای که بیش از حد بار مشکلات اقتصادی و سیاسی دارد، غفلت از ناامیدی عمیق ناشی از بیماری همه‌گیر به ظاهر بی پایان ناشی می‌شود.

«از آنجایی که مردم بیشتر و بیشتر از همه‌گیری خسته می‌شوند - چیزی که من می‌توانم با آن تماس بگیرم - بحث در مورد آزادی انتخاب بیشتر می‌شود. آیا این امر مطلق است و آیا باید به ما اجازه داد که زندگی فرد دیگری را برای نیازهای شخصی خود به خطر بیندازیم، یا باید بین آزادی های شخصی و مسئولیت اجتماعی تعادلی وجود داشته باشد؟» آلزوویچ به یورونیوز گفت.

او گفت این واقعیت که کشور از سال 1995 بدترین بحران سیاسی را پشت سر می گذارد کمکی نمی کند.

مشکلات موجود موجودی که جامعه بوسنی با آن مواجه است، تمرکز را از رفتار مسئولیت‌پذیر اجتماعی به این سؤال تغییر داده است که «چرا کسی حقوق مرا می‌گیرد»، بدون اینکه حتی فکر کنم چه می‌تواند برای افرادی که از سلامت ضعیف یا نقص ایمنی برخوردار هستند، انجام دهد، یا ممکن است طولانی‌مدت داشته باشد. وی توضیح داد: پیامدهای ناشی از کووید-19.

آلزوویچ گفت که عدم اعتماد به واکسن‌های کووید-19 - که به آرامی بسیار مشکوک شده است - همچنین نشان دهنده ناامیدی عمیق از نهادهای کشوری است که از سال 1995 در بحران سیاسی فرو رفته است.

"مردم فقط به هیچکس اعتماد ندارند و اکنون یک معادل کاذب بین علم و سیاست وجود دارد. ما به سیاستمدارانی که به ما می گویند که باید مانند دانشمندان واکسینه شویم، اعتماد نداریم، بنابراین تصمیم می گیریم به دانشمندان نیز اعتماد نکنیم.

در نتیجه، آلزوویچ، که Znanium، یک وبلاگ علمی بوسنیایی زبان در مورد کووید-19 را نیز اداره می‌کند، به هدفی برای افرادی در این کشور تبدیل شده است که با واکسن‌ها مخالف هستند.

با هر قسمت جدید، او هزاران نظر و پیام از طرف مخالفان و نظریه پردازان توطئه دریافت می کند، از توهین تا تهدید.

"این آسان نیست. من پیام های تهدید کننده زندگی دریافت می کنم فقط به این دلیل که در مورد علم صحبت می کنم یا اتهاماتی مبنی بر اینکه من احمق هستم. اما نظریه پردازان توطئه و افراد ضد علمی بسیار حضور دارند، به خصوص در فیس بوک.

همه در این کشور یک ضد واکسن قسم خورده نیستند، اما به گفته آلزوویچ، آنها در این بحث ها بسیار پر سر و صداتر و حضور دارند. به طور کلی، همه‌گیری به این معناست که همه - از جمله صاحبان قدرت - کمتر و کمتر مسئولیت حرف‌ها و اعمال خود را بر عهده می‌گیرند.

"میزان کاری که کسی می تواند انجام دهد یا بگوید و به خاطر آن تبعید نشود - از سیاستمداران شروع می شود - بسیار پایین است. آلزوویچ گفت: «سیاستمداران در کشور عملاً می توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند و مردم آنها را پاسخگو نمی دانند.

هر روز هفته، Uncovering Europe یک داستان اروپایی را ارائه می دهد که فراتر از سرفصل ها است. برای دریافت هشدارهای روزانه و سایر اعلان های اخبار فوری، برنامه یورونیوز را دانلود کنید. در دستگاه های اپل و اندروید موجود است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب