آخرین قطره: رئیس جمهور کرواسی متهم به به حداقل رساندن جنایات جنگی شد

[ad_1] در طول جنگ کرواسی در دهه 1990 تنها یک کودک در زاگرب کشته شد.او 12 ساله بود و تنها جرم شناخته شده او صر

توسط EMROOZTAFAHOM در 20 آذر 1400
[ad_1]

در طول جنگ کرواسی در دهه 1990 تنها یک کودک در زاگرب کشته شد.

او 12 ساله بود و تنها جرم شناخته شده او صرب بودن در زمانی بود که نیروهای کرواسی و صرب در کشورش با یکدیگر می جنگیدند.

با گذشت سی سال، قتل هنوز یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در کشور است.

روز سه‌شنبه، زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی در بیانیه‌ای گفت که صحبت‌های زیادی در مورد این رویداد وجود دارد که باعث سر و صدا در کشور شده است.

او پس از مراسم یادبودی در زاگرب، پایتخت، به مناسبت سالگرد قتل الکساندرا زتز و والدینش، میهایلو و ماریا، گفت: "من موارد بدتر از این را می شناسم."

"خانواده برای دیدن دولت دعوت شدند، آنها غرامت دریافت کردند - پس به چه چیز دیگری نیاز دارید؟"

پس از انتقادات، میلانوویچ کناره گیری کرد و گفت که "شاید بی ادب به نظر می رسید"، اما ادامه داد که این قتل ها انگیزه های قومیتی نداشتند زیرا میهایلو زک، یک قصاب برجسته در زاگرب "پول زیادی داشت".

"این یک سرقت بود، [where those] او روز پنجشنبه گفت: «او که تحت تأثیر طمع و شرارت انسانی، بدون دخالت دولت، به سرقت و کشتن Mihailo Zec در بحبوحه جنگ ادامه داد.

وی ادامه داد: به نظر من جالب است که فقط یک قتل از این دست وجود داشته است. این یک معجزه است که دیگر وجود نداشت.»

"بنابراین، اجازه دهید از شما یک سوال بپرسم: آیا باید 30 سال بعد خودمان را شلاق بزنیم؟ آیا مقامات کرواسی باید هر سال به یک جنایت بزرگ اعتراف کنند؟ میلانوویچ پرسید.

این یک سرقت معمولی نیست

در 7 دسامبر 1991، اعضای واحدی که توسط Tomislav Mercep، سیاستمدار کروات و فرمانده شبه نظامی تشکیل شده بود، در نیمه های شب به خانه خانواده زک یورش بردند. میهایلو زک ابتدا در حین تلاش برای فرار دستگیر و اعدام شد.

الکساندرا و مادرش را با لباس خواب از آپارتمان خود بیرون آوردند، به پیست اسکی نزدیک بردند و در آنجا کشته شدند.

دو برادر و خواهر الکساندرا، گوردانا و دوسان، با مخفی شدن در خانه در جریان حمله موفق شدند جان سالم به در ببرند.

اجساد اعضای مقتول خانواده زک برای روزها ناشناخته بوده و تنها زمانی پیدا شد که برادر ماریا زک، افسر پلیس زلاتکو مسیچ، تلاش کرد تا بفهمد چه اتفاقی برای خواهر و دامادش افتاده است.

علیرغم شواهد قانع کننده پزشکی قانونی و هر پنج عامل که با جزئیات زیاد به اعدام ها اعتراف کردند، دادگاه در سال 1992 با این استدلال که اشتباهات رویه ای در بازداشت آنها برای آزادی آنها کافی است، دستور آزادی آنها را صادر کرد.

عامل اصلی، سینیسا ریماچ، یکی از محافظان گویکو سوشاک، سیاستمدار ناسیونالیست کروات و وزیر دفاع دوران جنگ شد. پس از جنگ، ریماک در ارتش کرواسی به درجه سرهنگی رسید.

"با صحبت از این به عنوان یک سرقت ساده، شما کاملاً همه چیز را نادیده می گیرید: پرونده های قضایی، انتصاب ریماک به عنوان محافظ گویکو شوشاک. سون میلکیچ، دانشمند کروات، به یورونیوز گفت: این کار راحت است زیرا به ما امکان می دهد این داستان خودکشی را ادامه دهیم.

در سال 1995، فرانجو توجمان، رئیس جمهور کرواسی، مدال نیکولا شوبیچ زرینسکی را به دلیل "اعمال قهرمانانه در جنگ" به ریماک اعطا کرد.

ریماک واقعاً زندانی شد، اما تنها در سال 2005 برای ترور دیگری، ترور الکساندر ساسا آنتیچ در پاکراچ، همچنین در سال 1991. استیپ مسیچ، رئیس جمهور دیگر کرواسی، در پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال 2010، مجازات خود را کاهش داد.

میلکیچ گفت: «جامعه کرواسی، مانند همه جوامعی که از جنگ‌های یوگسلاوی بیرون آمده‌اند، به قربانی خود دلبستگی دارد.

«شما نمی توانید به عنوان مجرم یک اسطوره ملی موفق یا مورد حمایت گسترده بسازید. ساختن آن بر اساس قربانی یا قهرمان بودن بسیار ساده تر است."

او توضیح داد: "این در کرواسی اتفاق افتاد - شما این ترکیبی از فداکاری و قهرمانی را دارید."

عذرخواهی پشت درهای بسته

جریان اصلی سیاست کرواسی سعی کرده این کشور را به عنوان یک موفقیت بزرگ به تصویر بکشد. کرواسی یک برنده آشکار در جنگ بود، آخرین کشور در بالکان غربی که به اتحادیه اروپا پیوست و زیباترین خط ساحلی اروپا را به رخ کشید.

میلکیچ گفت که صحبت در مورد قتل با انگیزه های قومیتی یک کودک و سیاست هایی که الهام بخش او بوده است در این روایت نمی گنجد.

این روحیه آخرین بار زمانی بیان شد که نمایشنامه نویس معروف کروات، اولیور فرلیچ، نمایشنامه ای به همین نام درباره مرگ الکساندرا نوشت.

این نمایش ها با اعتراضاتی در شهرهای کرواسی همراه بود که برخی از آنها به خشونت تبدیل شد.

او گفت: «الکساندرا یکی از آن قربانیانی است که انتظار می رود یا نامی از او برده نشود یا کاملاً اشتباه تفسیر شود.

بچه‌های زک که اکنون در اواخر سی سالگی خود هستند و از زمان قتل‌ها در بانیا لوکا، بوسنی و مادربزرگش زندگی می‌کنند، آنچه را که دولت کرواسی در آن زمان «کمک مالی یک‌باره» در سال 2004 می‌نامید، دریافت کردند.

اما میلکیک که گهگاه با Balkan Insight که سال‌ها در مورد این پرونده تحقیق می‌کند همکاری می‌کند، گفت که این یک توافق غیرقانونی بود که به انگیزه واکنش شدید مجله محلی ناسیونال که تصاویر وحشتناکی از مرگ زک منتشر کرد، بود.

«به آنها پولی برای خسارت پرداخت نشد. به آنها پول داده شد تا پرونده را کنار بگذارند، که بچه ها و وکیلشان آنته نوبیلو موافقت کردند زیرا می ترسیدند.

«به همین دلیل است [the Croatian judiciary]. پس گفتند خوب پول را می گیریم و تمام شد.

عذرخواهی که نوبیلو به عنوان بخشی از معامله درخواست کرد هرگز رسمی نبود.

«نخست وزیر ایوو صنادر حتی نمی خواست رسماً در صورتجلسه ذکر شود. او به اشتباه وانمود کرد که در دفترش حضور دارد و سپس از فرصت استفاده کرد و عذرخواهی کرد.

وی در پایان گفت: "پس درست است که همانطور که میلانوویچ گفت پول دریافت کردند، اما روش انجام این کار این بود که سکوت کنند، کار خود را رها کنند و به بوسنی برگردند و دیگر ما را آزار ندهند."

شهرت میلانوویچ در حال فرو رفتن است

این اولین بازی میلانوویچ نیست که در نهایت محکومیت عمومی را برانگیخت.

در اوایل سال 2021، این منطقه سطح بی‌سابقه‌ای از همبستگی فرامرزی را تجربه کرد، زیرا تعدادی از بازیگران زن به طور علنی درباره خشونت جنسی که از سوی همکاران و روسای مرد تجربه کرده بودند، بحث کردند.

میلانوویچ گفت که اتهامات مربوط به "ستاره های زن لوس که با کمتر از 5 میلیون دلار از رختخواب بلند نمی شوند" به دلیل آزار و اذیت، هنگام صحبت در یک کنفرانس خبری در ماه فوریه "جالب نیست".

در اواخر نوامبر، میلانوویچ از اقدامات همه گیر اتریش، از جمله محاصره سراسری و واکسیناسیون اجباری، شکایت کرد و ادعا کرد که این "فاشیسم" است، در حالی که او قبلاً ادعا کرده بود که کووید-19 یک "بیماری مزمن غیر واگیر" است.

"یعنی بعدش چی؟" چرا بوروکرات های بروکسل اکنون سکوت کرده اند؟ میلانوویچ پرسید.

این باعث یک رسوایی جزئی در اتریش شد و دولت از سفیر کرواسی، دانیل گلونچیچ برای ابراز نگرانی نسبت به اظهارات میلانوویچ دعوت به گفتگو کرد.

«به سفیر به وضوح گفته شد که این اظهارات تعجب آور است و ما آنها را کاملاً رد می کنیم. مقایسه اقدامات علیه همه گیری COVID-19 با فاشیسم غیرقابل قبول است. دولت اتریش در بیانیه ای به کانال تلویزیونی کرواسی RTL گفت: این مسئولیت دولت ما است که از مردم اتریش محافظت کند.

در کشور همسایه بوسنی، میلانوویچ ابتدا با "بیهوده" خواندن بحران کنونی در این کشور، غوغا کرد و مدعی شد که[Bosnians] آنها فقط در صورتی می توانستند به جنگ بپردازند که روی یکدیگر شاه بلوط بیندازند.

او سپس تلاش کرد تا استدلال کند که نسل‌کشی سربرنیتسا با دیگر نسل‌کشی‌ها قابل مقایسه نیست و گفت: «نسل‌کشی وجود داشت و سپس نسل‌کشی رخ داد» در رابطه با اعدام دسته جمعی بیش از 8000 مرد و پسر بوسنیایی در طی سه روز در ژوئیه 1995، فقط برای آنها. ایمان اسمی مسلمان

این موضوع انتقاد شدید شفیق جافروویچ، عضو بوسنیایی ریاست جمهوری سه جانبه بوسنی را برانگیخت که جمعه گذشته بیانیه ای عمومی صادر کرد و گفت که سخنان میلانوویچ "شرم آور و غیرقابل قبول" بود.

نیروهای مترقی علیه میلانوویچ متحد می شوند

اما برای بسیاری، اظهار نظر در مورد قتل خانواده زک آخرین نیش بود.

بویان گلاشوویچ، نماینده مستقل پارلمان به یورونیوز گفت که آخرین اظهارات میلانوویچ در مورد جنایات جنگی او را "تعجب و غمگین" کرده است.

"به عنوان فردی که قربانی جنایات جنگی نیز شده است، تنها چیزی که می توانم بگویم این است که نظرات کاملا متفاوتی با نظرات میلانوویچ دارم.

او ادامه داد: «اما این من را از تمایل خودم و نیاز به مثال نشان دادن اینکه کرواسی با آن متفاوت است، دلسرد نمی کند.

«افرادی هستند که جنایات جنگی را نسبی می‌کنند، اما افرادی نیز هستند که می‌خواهند با گذشته به شیوه‌ای صادقانه و صمیمانه برخورد کنند و بر اساس حقیقت و حقایق روابط حسنه همجواری برقرار کنند.

گلاواسویچ هفت ساله بود که پدر و دو پدربزرگ و مادربزرگ خود را در طول جنگ کرواسی از دست داد.

پدرش، سینیسا، سردبیر رادیو ووکوار، در اواخر نوامبر 1991، تنها چند هفته قبل از قتل زک، توسط شبه نظامیان صرب در شهر محاصره شده کرواسی ربوده، ضرب و شتم و کشته شد.

گلاواسویچ، یک قانونگذار دو بار که به دلیل محکوم کردن صریح انکار جنایات جنگی در کرواسی شناخته شده است، بارها گفته است که "اگر کسی فکر می کند که پسر یک قهرمان ووکوار بودن بسیار مثبت است، خوشحال می شوم جای خود را عوض کنم."

ترجیح می دهم پدری زنده داشته باشم تا اینکه خاطره ای از یک قهرمان جنگ داشته باشم.

گلاشوویچ که زمانی بخشی از SDP میلانوویچ بود، اکنون به ابتکار سیاسی سبز چپ Mozemo ("ما می توانیم") می پیوندد که در اوایل سال جاری در انتخابات محلی زاگرب به پیروزی بی سابقه ای دست یافت.

شهردار زاگرب، تومیسلاو توماشویچ، همچنین اهل موزمو، اولین مقام رسمی در پایتخت کرواسی بود که در جشن کشتار خانواده زتس با گذاشتن گل در محل اعدام الکساندرا و ماریا در روز سه شنبه شرکت کرد.

به گفته گلاسویچ، ژست نمادین توماشیوویچ و واکنش‌ها به آن نشان می‌دهد که کرواسی متفاوت از کرواسی است که میلانوویچ و دیگران با پوپولیسم رو به رشد از آن مراقبت می‌کنند.

یکی از چیزهایی که توماسیوویچ به دو فرزند بازمانده خانواده زک در مراسم یادبود گفت این بود که با وجود همه چیز، زاگرب شهر آنها و کرواسی کشور آنها است.

«این دقیقاً پیامی است که می‌خواهم برای همه کسانی که قربانی جنایات جنگی در دهه 1990 شده‌اند، صرف نظر از کشوری که این جنایات را انجام داده‌اند، ارسال کنم.

از یک سیاستمدار بالادست چپ گرفته تا یک آژیتاتور پوپولیست

به گفته میلکیچ، تمایل میلانوویچ به بیان اظهارات پوپولیستی، که اغلب در واقع بی‌اساس هستند، چیزی است که حامیان او به دلیل ظاهرش به عنوان یک سیاستمدار برجسته و مشهور، تمایل دارند آن را نادیده بگیرند.

او از سال 2011 تا 2016 نخست وزیر کرواسی بود، دوره ای که با افزایش لفاظی های راست افراطی در این کشور مشخص شد. در این زمینه، میلانوویچ به عنوان صدای معقولی متمایل به چپ تلقی می شد. بسیاری بر این باورند که این میراث به او در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ژانویه 2020 کمک کرد.

میلکیچ گفت که میلکیچ از شهرت خود در آن دوره به عنوان پوششی برای دیدگاه های مشکوک خود استفاده کرد و در عین حال ناتوانی آشکاری در همدلی با مردم عادی نشان داد.

«زوران میلانوویچ همیشه به عنوان مردی ممتاز بوده است که از آن‌چه ما اینجا «بورژوازی سرخ» می‌خوانیم ممتاز بوده است - پدرش استیپ یک مقام عالی رتبه در یوگسلاوی سوسیالیستی بود.

او گفت: «زوران میلانوویچ در طول جنگ، در حالی که همسن و سال‌های او در جبهه حضور داشتند، در وزارت خارجه کار می‌کرد و به مأموریت‌های دیپلماتیک، مکان‌هایی مانند قره‌باغ کوهستانی و مواردی از این دست می‌رفت.

میلکیچ در پایان گفت: "و اکنون او نمی تواند از امتیاز خود بگذرد و نمی تواند بفهمد که چرا این همه زن، یا مسلمان، یا جمعیت LGBTI، یا قربانیان جنایات جنگی - چرا آنها شکایت می کنند."

یورونیوز از میلانوویچ خواسته تا در این مقاله به انتقادات پاسخ دهد.

هر روز هفته، Uncovering Europe یک داستان اروپایی را ارائه می دهد که فراتر از سرفصل ها است. برای دریافت هشدارهای روزانه و سایر اعلان های اخبار فوری، برنامه یورونیوز را دانلود کنید. در دستگاه های اپل و اندروید موجود است.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن