چگونه سطح کیفی زندگی خود را افزایش دهیم؟

رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی و زنده بودن به معنای واقعی کلمه شاید در دنیای شلوغ امروز که با اشیا و تکنولوژی محاصره شده ایم و از طبیعت و از خودمان دور شدیم رویایی دست نیافتنی باشد . شاید در مواردی اصلا نتوانیم حتی در مورد با کیفیت زندگی کردن فکر کنیم در شرایطی که همگی در طول روز به استرس، به فشار عصبی به دویدن ها و دویدن ها به نوعی معتاد شده ایم. من، دکتر ترانه موذنی در این مقاله می خوام در مورد بالا بردن سطح کیفی زندگی دانسته های خودم رو به اشتراک بزارم.

  باید لحظه ای در میان این هیاهوی بی انتها درنگ کنیم و با خودمان فکر کنیم که می خواهم به کجا برسم؟ مقصد  نهایی این تردمیل خوشبختی کجاست؟ آیا اصلا نهایت و مقصدی وجود دارد؟ در آن مقصد خیالی چگونه میتوانم آرامش را تجربه کنم؟ رسیدن به  آن  ایده آل و  نقطه مطلوب، با خودی که در میان راه گمش کردم چه لذتی میتواند برایم داشته باشد؟

یکی از اصول مهم زندگی که میتواند به سلامت روان ما کمک شایانی نماید و دیدگاه ما را نسبت به نوع زندگی فعلی مان بهبود بخشد اصل تغییر و ناپایداری است. یادگیری این اصل می تواند رفتار هایمان را تغییر دهد و  نگاه مان را نسبت به زندگی و واقعیت های سخت آن عوض کند و به نوعی ما را قدرتمند تر نماید.

 اصل ناپایداری و تغییر به این معنی ست که ما همواره هر آنچه که هستیم و هر آنچه که داریم را مدام از دست می‌دهیم . ما مدام در یک جاده یک طرفه در زندگی در حال پیش رفتن هستیم و لحظه به لحظه از دست می‌دهیم تا بتوانیم به دست بیاوریم . مهم آن است که در این مسیر چقدر حضور داریم؟  یا اینکه این مسیر خودش ما را به سویی پیش میراند؟

آیا  در آن زمان و مکانی که که بدن ما قرار گرفته ذهنمان هم حضور  دارد؟ آیا ذهن ما میتواند با واقعیت موجود در این لحظه و در این مکان رابطه برقرار کند؟

هر آن چیزی که امروز می‌بینید ناپایدار است و باقی نمی ماند پس تنها گزینه ی پیش رو دیدن و دریافتن فرصت ها و لذت بردن از آنهاست . طبیعت همیشه  بزرگترین معلم بشر بوده و خواهد بود . همه ما شاهد توالی فصول و نو شدن مادر صبور طبیعت بوده ایم که چگونه به دنبال هر رویشی ،ریزشی زیبا را تجربه می‌کند تا بتواند مجددا در زمان خودش رویش جوانه هایش را شاهد باشد .

 برای حضور در زندگی خود و لذت بردن از فرصت محدود زندگی سعی کنید ارتباطی توام با عشق و احترام با خود برقرار کنید. به خودتان کمک کنید تا او هم به عنوان یک من قوی و قدرتمند در شرایط سخت به شما کمک کند. به لحن و نوع گفتگوی درونی تان دقت کنید. خود گویی مثبت و خود تشویقی را فراموش نکنید

با پذیرش و اشتیاق با هر رویداد روبه‌رو شوید با احترام و بدون ناراحت کردن خود بپذیرید که هیچ واقعیتی قابل انکار نیست آنچه اهمیت دارد قدرت پذیرش شما در شرایط فعلی است. سپس بتوانید با آرامش حاصل از پذیرش، اوضاع و شرایط نامطلوب فعلی را به نفع خودتان تغییر دهید. با هوشیاری به نیت کارهایتان واقف باشید. نسبت به قصد کلامتان  که چرا می گویید  و چگونه می گویید انتخاب آگاهانه داشته باشید.

تمرکز کنید

اصل مهم دیگری که تاثیر ماندگاری بر سطح کیفی زندگی شما دارد اصل تمرکز است. تمرکز کنید روی آنچه که می خواهید نه آنچه که نمی خواهید . خیلی از افراد دقیقاً میدانند که چه چیزهایی را نمی‌خواهند مثلا نمیخواهم عصبانی باشم، نمیخواهم بیمار باشم،نمیخواهم بیکار باشم، نمیخواهم بی پول باشم ولی وقتی میپرسیم چه  چیزی  میخواهید نمی‌دانند دقیقا چه چیزی میخواهند و نمی‌توانند به سرعت سوال قبل جواب بدهند.

  در واقع متاسفانه ما زمان زیادی روی نخواستن هایمان میگذاریم تا روی خواسته هایمان . نخواستن هایمان یک فهرست بلندی است که با دقت و تمرکز بر جزییات نوشته شده ولی لیستی از خواسته ها نداریم .از ترس هایمان از نگرانی هایمان راحت با خود و دیگران حرف میزنیم ولی از اهدافمان در خوش بینانه ترین حالت یک تصویر کلی و مبهم در ذهن داریم . مراقب باشید روی نخواستن ها تمرکز نکنید و نداشته هایتان را تکرار نکنید چرا که همزمان با گفتن و تکرار کردن ، ضمیر ناخودآگاه شما هوشیارانه میشنود و باور می‌کند.

 این باعث می‌شود که با هدایت اشتباه ضمیر ناخودآگاه تان به سمتی که نمی‌خواهید بروید. راجع به آنچه که می‌خواهید و علاقه دارید حرف بزنید ، با خودتان تکرار کنید و حتی با دوستانتان گفتگو کنید. من می خواهم سالم باشم و در راستای سلامتی اقداماتی انجام می‌دهم ، می خوام منظم باشم و برنامه‌ریزی می‌کنم ،می‌خواهم موفق باشم پس پشتکار را فراموش نمی کنم.  ما می‌توانیم در زندگیمان اثرگذار  باشیم به شرط اینکه یاد بگیریم بر وضعیت مطلوبی که مطابق میل مان است  تمرکز کنیم نه اوضاع نامطلوب و ناخواسته ای که مطابق میل ما نیست.

اصل سوم در جهت افزایش کیفیت زندگی آن است که با ناراحت بودن راحت باشید. 

بعضی از افراد مدام تلاش میکنند تا ناراحتی اطرافیان را به خوشی و رضایت تبدیل کنند. در واقع پذیرش اینکه  ناراحتی بخش مهمی از فرآیند رشد شخصی محسوب میشود برایشان راحت نیست. ناراحتی‌ها و هیجانات ناخوشایندمان  را نباید سریع از بین ببریم یا تلاش کنیم آنها را نادیده بیانگاریم. در واقع  آنهاعلامت های مهمی هستند که ما را نسبت به دنیای  درون و ضعف‌هایمان آگاه می سازند.

 اگر به پذیرش آنها به عنوان بخش جدایی ناپذیر  از زندگی برسید می‌توانید از آن فقدان ها و ناخوشایندی ها به عنوان موهبت هایی در مسیر رشد و آگاهی تان استفاده کنید. قدرت پذیرش به شما  آرامشی خواهد داد که بتوانید بالغانه با مشکلات برخورد کنید و  زیر بار هیجانات منفی و ناملایمات زندگی فرسوده نشوید. چرا که این ناتوانی و ضعف جاذبه مشکلات بعدی برای شما خواهد بود.برای خودتان زمانی در نظر بگیرید  تا بتوانید به تعادل قبلی برگردید.

بهترین شخص برای کمک به شما خودتان هستید!

 مهم ترین شخصی که در شرایط فعلی به شما  کمک خواهد کرد شخص خودتان هستید. بدون توقع از دیگران برای خودتان وقت بگذارید، خلوت داشته باشید ،  و به خودتان فرصت بدهید که بتوانید با مشکل پیش آمده رابطه درست و مناسب برقرار کنید. بهترین موقعیت هایی که شما می توانید روی آن کار کنید و دستاورد یا آموزه ای  برای خودتان فراهم کنید زمانی است که زندگی با دشواری هایش شما را موجه میکند و شما می‌بینید که شرایط سخت شده و چاره ای جز به روز رسانی خودتان ندارید. اینجا زمانی است که شما باید موارد جدید را  یاد بگیرید.

وقتی دچار استرس میشوید دقت کنید و هوشیار باشید که به جای جنگیدن و اعتراض کردن یا دنبال مقصر بودن ببینید بهترین راه در شرایط فعلی چیست؟ و چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ پیشنهاد می کنم برای آنکه بتوانید هوشیارانه تر تفکر کنید از کاغذ و قلم استفاده کنید. مسئله را  روی کاغذ بنویسید و بدون آن که خودتان را با گفتگوهای سرزنش آمیزتان  نسبت به موقعیت هیجانی کنید،

  • بنویسید الان از چه کسانی می توانم کمک بگیرم؟
  • چه اقداماتی می توانم انجام دهم که با تعادل بیشتری به  راه حل های موجود بپردازم؟

 عجله‌ای برای تغییر دادن موضوع نداشته باشید

ما،  این انسانهای پرشتاب و بی حوصله ی  این زمان نیاز داریم در جایی ساکت و ساکن شویم. و فقط باشیم و لذت حضور را تجربه کنیم. این با خود بودن ما را بزرگ میکند.

منبع : دکتر ترانه موذنی

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>