در سال 2000 میلادی کمپانی هیوندای کره جنوبی برای این‌که بتواند سهمی از بازار شاسی‌بلندهای آمریکا به ‌دست آورد، هیوندای سانتافه را طراحی و تولید کرد. نسل اول این خودرو که با کد اتاق SM شناخته می‌شود تا سال 2006 بر روی خط تولید کمپانی هیوندای قرار داشت تا اینکه در این سال با دومین نسل از خاندان سانتافه جایگزین شد.نسل دوم هیوندای سانتافه (CM) که در بازار کشورمان اولین نماینده از این خودرو محسوب می‌شود،در بین سال‌های 2006 تا 2012 بارها مورد بازنگری قرار گرفت و علاوه ‌بر بازار ایران در بسیاریاز کشورها همچون آلمان، استرالیا و ایالات‌متحده نیز حضور یافت.در نمایشگاه خودرو نیویورک سال 2012، کمپانی هیوندای نسل سوم سانتافه (DM) را در معرض دید عموم قرار داد و یک سال بعد هم این شاسی‌بلند جذاب به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو که بانام هیوندای Maxcruz نیز شناخته می‌شود، در سال 2017 تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت و سرانجام در سال 2018 برای همیشه از خط تولید هیوندای کنار گذاشته شد تا نسل چهارم این خودرو بتواند در بازارهای جهانی حضور پیدا کند. برخلاف نسل دوم و سوم هیوندای سانتافه که حضور پررنگی در بازار کشورمان دارند، نسل چهارم این خودرو به دلیل محدودیت‌های موجود هیچ‌گاه فرصت حضور در بازار کشورمان را پیدا نکرد.

موشکافی سانتافه وارداتی و شرکتی

اگر بخواهیم به  مقایسه خودروهای وارداتی و شرکتی بپردازیم باید گفت که خودروهای وارداتی از امکانات بیشتری نسبت به خودروهای شرکتی برخوردار هستند. البته خودروهای شرکتی دارای گارانتی است که  در بسیاری از موارد ازنظر ارزش‌افزوده فرق چندانی با خودروهای وارداتی ندارند. در مورد سانتافه نیز این خودرو در عرضه شرکتی توسط شرکت آسان موتور و با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه شد. سانتافه وارداتی با دو مدل متفاوت وارد بازار ایران شد؛ این دو مدل دارای موتورهایی با حجم 2.4 لیتر، 4 سیلندر، دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 و 6 و تکنولوژی متفاوت از یکدیگر هستند.

بررسی سانتافه ازنظر مشخصات فنی

قلب تپنده سانتافه را پیشرانه‌ای 2.4 لیتری،  با 188 اسب بخار و گشتاوری برابر با 181 نیوتن متر تشکیل می دهد؛ جعبه دنده این خودرو 6 سرعته دستی است که با هماهنگی بالا با پیشرانه می تواند در مدت زمانی کمتر از 7 ثانیه شما را از سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو 245 کیلومتر بر ساعت و سوخت ترکیبی 11.2 لیتری و 11.7 لیتری به ترتیب برای مدل‌های دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل است. از معایب این خودرو می توان به مصرف سوخت بالا و فرمان پذیری نامطلوب اشاره کرد.

طراحی سانتافه 

سانتافه را می توان در نسل های مختلف یکی از جذابترین خودرو های موجود در بازار از نظر طراحی دانست. طراحی چراغ‌ها و پنجره‌ها در کنار خطوط موجود در لبه‌های کناری باعث جذابیت بیشتر این خودرو شده که اگر از دسته افراد اسپرت پسند باشید اگزوز دوقلو سانتافه نیز می‌تواند برای شما زیبا جلوه کند. شاید جالب‌ترین ویژگی سانتافه عرضه این خودرو با طیف رنگی کابو برنز است که برای خاص پسندان می‌تواند مناسب باشد؛ طراحی در قسمت داخلی کابین نیز به گونه ای است که می تواند حس یک خودرو ینیمه لوکس را به شما منتقل نماید .

امکانات رفاهی سانتافه 

این خودرو در چند تیپ مختلف با امکانات متفاوت در بازار موجود است.

لو آپشن: قبل از ورود شرکت آسان موتور برای عرضه سانتافه به بازار خودرو، اشخاص و شرکت‌های مختلف دیگر سانتافه را به بازار عرضه می‌کردند. در این تیپ وجود صندلی‌ها بدون گرم‌کن و سردکن، سیستم صوتی عادی و عدم وجود سانروف شباهت زیادی با خودرو های ایرانی دارد؛ این روزها سانتافه لو آپشن به‌راحتی در بازار دست‌دوم یافت می‌شود و طرفداران خود را دارد.

میدل آپشن: این خودرو ها می تواند طیف گسترده ای از تفاوت ها را با هم داشته باشد و به طور کلی قانون خاصی ندارد، به این‌گونه که یک سری دارای نمایشگر و سیستم صوتی حرفه‌ای باشند و در سری دیگر گرم‌کن صندلی جلو وجود داشته باشد.

فول آپشن: نمونه‌های شرکتی آپشن های کمتر باقیمت مناسب را به مشتریان ارائه می‌دهند ولی با توجه به اوضاع کشور، شرایط خرید خودروهایی مانند سانتافه فول آپشن با مشکل روبرو است و برای تهیه نسخه فول آپشن باید به انواع وارداتی آن روی‌آورید.

سانتافه سفارش عرب

در این مدل سانتافه با ویژگی‌های مانند تنظیم ارتفاع و تودوزی، عمدتاً بارنگ سفید به بازار عرب عرضه می‌شود.

سانتافه سفارش اروپا

در این تیپ از سانتافه خواهید دید که اروپا یکی از معدودترین فول آپشن هایی است که مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع نیست؛ اما وجود دوربین 360 درجه، سیستم هشدار جانبی از ویژگی‌های مختص سانتافه سفارش اروپا هستند. شاید در این زمینه اصول ایمنی اروپا بسیار تاثیر گذار بوده است.

فول شرکتی

شرکت آسان موتور هنگام معرفی سانتافه در سال 2015 برعکس سال 2016 ارائه بهتری از امکانات این خودرو داشت؛ مثلا وجود دوربین 360 درجه و گرم‌کن صندلی‌ها می‌توانند از سری امکاناتی باشند که در سری 2016 حذف‌شده‌اند. بعد از ورود سانتافه فیس لیفت مدل‌های پیشین ارزش دیگری پیدا کردند و خوب است در نظر داشته باشیم این مدل‌ها که در دو تیپ ارائه‌شده‌اند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم طیف خوبی از آپشن های مختلف را در دسترس مشتری می‌گذارند.

سانتافه جی ال اس

سانتافه در این تیپ دارای دیفرانسیل جلو است که می توانید به طور سفارشی آن را در نسخه دو دیفرانسیل هم سفارش دهید. امکانات سانتافه جی ال اس شامل کروز کنترل، صندلی راننده باقابلیت تنظیم 4 حالته، کنترل آب‌وهوا، صندلی‌های خم شونده ردیف دوم و سوم است.

سانتافه لیمیتد

این دو مدل ازنظر پیشرانه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اصلی‌ترین تفاوت این دو تیپ در امکانات رفاهی‌شان است و هر امکاناتی که در سانتافه جی ال اس به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود به شکل پیش‌فرض برای این تیپ سانتافه اجراشده است و صندلی‌های کاپیتان برای سرنشینان عقب به همراه سیستم ناوبری، صفحه‌نمایش لمسی، فرمان گرم شونده، صندلی گرم‌کن دار برای سرنشینان عقب، سنسور پارک عقب و سانروف الکتریکی متحرک برای این مدل تعبیه‌شده است.

جمع‌بندی

به عنوان کلام پایانی می توان گفت که شرکت هیوندای در این خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است که خودرویی با امکانات مناسب و ایمنی بالا در خور رده نیمه لوکس به بازار ارائه کند و مشتریان خود را راضی نگه دارد که استقبال از این خودرو در بازار هم می تواند تایید کننده موفقیت این شرکت در اهداف خود باشد.