استرس، عامل اصلی بیماری های گوارشی

بر اساس مطالعات انجام شده، استرس، تغذیه نامناسب و مصرف خودسرانه دارو، از جمله شایع ترین مواردی هستند که موجب ش

توسط EMROOZTAFAHOM در 14 اردیبهشت 1399
بر اساس مطالعات انجام شده، استرس، تغذیه نامناسب و مصرف خودسرانه دارو، از جمله شایع ترین مواردی هستند که موجب شکلگیری اختلالات گوارش در افراد می شوند. اما سؤالی که برای بسیاری از ما مطرح می شود این است که هریک از این موارد تا چه اندازه در سلامت سیستم گوارشی بدن تأثیرگذار است؟ و در صورت ابتلا به هریک از بیماری های گوارشی، چه زمانی باید به متخصص گوارش مراجعه کرد؟ سایت Verywellhealth در مقاله ای به این سوال پاسخ داده است.

شایع ترین عوامل بروز اختلالات گوارشی

استرس

استرس یکی از شایع ترین دلایل مشکلات معده و سوء هاضمه است که فرایند هضم غذا را با مشکلات جدی رو به رو می کند. فرقی نمی کند که استرس شما ناشی از مسائل کاری باشد یا عاطفی، تأثیر آن در دراز مدت مشکلات روحی و جسمانی زیادی برای شما فراهم می کند. جالب است بدانید که استرس، یکی از مواردی است که هر پزشک متخصص گوارشی در ایران و جهان درباره دلیل عمده بیماری های گوارشی به آن اذعان داشته اند! واکنش افراد نسبت به استرس متفاوت از یکدیگر است. در برخی از افراد میل به غذا خوردن افزایش می یابد در حالی که در برخی دیگر، اشتها کم شده و فرد تمایلی به خوردن غذا ندارد. اما نکته مهمی که در هر دو حالت باید به آن توجه داشت این است که وی دچار سندروم معده تحریک پذیر شده و به معده وی آسیب های شدیدی وارد می شود. در حالت اول به دلیل مصرف زیاد غذا و کندی معده برای هضم غذا، مواد روی هم انباشته شده و فرد دچار معده درد می شود. در حالت دوم، علی‌رغم تمایل فرد به خوردن غذا، اسید معده وی ترشح شده و موجم مواردی نظیر زخم معده و در برخی موارد آسیب دیدن دندان ها می شود!

مصرف برخی از داروهای خاص و مصرف خودسرانه دارو

بین ۳۰ الی ۵۰ درصد از ایرانیان، هنگام ابتلا به بیماری، ترجیح می دهند به یک پزشک متخصص مراجعه نکرده و با استفاده از طب سنتی یا داورهایی که بدون نسخه پزشک، فروش آنها در داروخانه ها مجاز است، دردشان را برای مدتی مسکوت نگهدارند. در حالی که مطالعات نشان می دهند که مصرف خودسرانه دارو، می تواند موجب خونریزی معده شود، بدون آنکه فرد برای مدت زمان زیادی متوجه آن شود. به عنوان مثال افرادی که رانیتیدین را دوای درد هرگونه مشکل معده دانسته و به محض آنکه با کمی اختلالات گوارشی مواجه شده، بدون تشخیص علمی پزشک، برای مدت زمانی طولانی از این دارو استفاده می کنند. علاوه بر این، در صورتی که برای مدت زمانی طولانی از برخی از داروهای خاص مانند راکوتان، برای درمان جوش استفاده می کنید، باید به شدت مراقب رژیم غذایی خود بوده و از تداخلات احتمالی که در اثر مصرف برخی از داروها با مواد غذایی یا سایر داروها ایجاد می شود، غافل نشوید.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب در بسیاری از خانواده های ایرانی قابل مشاهده است. نبود برخی از موارد در غذاهای روزانه، مانند فیبر، می تواند آسیب جدی به معده و سیستم گوارشی بدن وارد کند. فیبر یکی از اصلی ترین مواردی است که موجب هضم بهتر غذا و حذف مواد سمی از مواد غذایی و معده می شود.   اما بپردازیم به سؤال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود:

چه زمانی باید به متخصص و فوق تخصص گوارش مراجعه کرد؟

برای پاسخ به این سؤال، باید به علائمی توجه کنید که مربوط به سیستم گوارشتان بوده و چند مدتی است گریبان گیر شما شده است. این علائم در هر فردی متفاوت از دیگری است، اما در بسیاری از موارد شامل مواردی نظیر سوزش سر دل، اسهال، حالت تهوع همیشگی، خرابی ناگهانی دندان ها، نفخ معده، درد شکم و یبوست می شود. البته لازم است ذکر شود که برخی از این علائم می توانند نشانه بیماری دیگری در بدن شما باشند! به همین خاطر مهم است که به یک پزشک متخصص باتجربه در خصوص مسائل سیستم گوارشی مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های پیشرفته توسط جدیدترین تجهیزات، به موقع از مشکل و دلیل ایجاد آن مطلع شده و از پیشروی آن جلوگیری کنید. دکتر پناهیان، متخصص و فوق تخصص گوارش دارای چندین سال تجربه در زمینه درمان بیماری ها و اختلالات گوارشی در تهران است. در صورتی که شما هم اخیراً دچار یکی از انواع اختلالات معده و سیستم گوارشی شده اید، می توانید به مطب مراجعه کرده تا از جدیدترین روش های شناسایی و درمان، مانند آندوسکوپی بدون درد برای بررسی وضعیت سلامت معده بهره‌مند شوید. برخی از اصلی ترین خدمات درمانی دکتر پناهیان عبارت هستند از:
  • بالن معده
  • کارگزاری لوله معده
  • درمان کبد چرب
  • کونولوسکوپی
  • آندوسکوپی روده
  • عمل زخم معده
منبع : https://www.chetor.com/194160-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d8%8c-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c/
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن