در ارتفاع 30 پایی جو استیک را به سمت عقب کشیده تا Flare کنم و در نهایت پس از فرود تراتل را در حالت معکوس قرار دادم تا در کنار ترمز خودکار، سرعت هواپیما تا رسیدن به 10 نات کاهش یابد و در نهایت از مسیر خزش M2 از باند خارج شدم. ۱۵ – ۲۹ آوریل ۲۰۱۸ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ هواپیمایی لایون ایر هنگام فرود در باران شدید، از باند فرودگاه جلالالدین خارج شد. بررسی و مشخص شدن علت بروز این سانحه و پیدا کردن مقصر تا کنون ادامه دارد و بالاخره بهرام پارسایی – سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شواری اسلامی از صدور حکم انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان برای رییس سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل عدم پاسخگویی به این کمیسیون خبر داد. این موتور برای مسابقات فرمول۲ و فرمول۱ در دهه ۶۰ میلادی طراحی نصب تراتل شده بود . اساس کارکرد موتور ماشین یک سیستم Closed Loop میباشد که با فیدبک کار میکند. دولت تدبیر و امید پاسخ دهد که هزینه بیش از 30 میلیارد تومانی در فرودگاه یاسوج برای تطویل باند فرودگاه و خرید دستگاههای مختلف با آن همه تبلیغات تا چه میزان اثربخش بوده و چرا با این همه هزینه همچنان باید شاهد چنین اوضاع و احوالی باشیم و از فرودگاه و پرواز و هواپیما، تنها شک و آه سقوط بر جا بماند.

در صورتی که محور سواش پلیت با محور شفت در یک راستا باشد ، در این حالت پیستون ها اصلا جابه جا نمی شوند وبنابراین حجم جابه جایی پمپ صفر است . درهای سمت چپ، جا به جایی مسافران را از هواپیما به ترمینال راحتتر میکرد. ۱۱- ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در فرودگاه بینالمللی نگورارای اندونزی هنگام فرود از باند خارج شد و به دریا افتاد. ۱۷ – ۱ سپتامبر ۲۰۱۸ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ هنگام فرود در فرودگاه بینالمللی سوچی آتش گرفت و ۱۸ نفر آسیب دیدند. ۱۸ – ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ از باند فرود فرودگاه پاپوئا گینه نو خارج شد و یکی از سرنشینان کشته شد. ۶- ۲۲ دسامبر ۲۰۰۹ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ امریکن ایرلاین در جامائیکا سقوط کرد اما تلفاتی نداشت. در پی این سوانح و با انتشار گزارشهای فنی از علل حوادث مذکور که بر نقص فنی این مدل هواپیما صحه گذاشت، شرکت هواپیماسازی بویینگ ناچار شد تحت فشار افکار عمومی، تولید این تایپ را از اواسط دسامبر ۲۰۱۹( اواخر اذرماه ۹۸) متوقف کند.

این بحران باعث شده است که ارتباط شرکت با ایرلاینهای مشتری خود، که در سالهای اخیر باعث شکوفایی تولید بوئینگ شده بودند، با اختلال مواجه شود. معمولا عبارت فلایت کنترل برای افرادی که تاکنون با طراحی کوادکوپتر ها آشنا نسیتند، واژه ی عجیبی به نظر می رسد. آنچه از چرایی وقوع این حادثه منتشر شده هنوز علت حادثه را به طور دقیق مشخص نکرده است اما آنچه از گزارشات برمی آید این است که هواپیما در آخرین لحظات دچار واماندگی شده است و دلایل این واماندگی اگر هم مشخص شده باشد هنوز برای مردم گزارش نشده است. بر اساس گزارش کارشناسان، جریانات همرفتی کوهستان و شرایط یخ زدگی و ابرهای CB روز سانحه در ارتفاعات تشخیص داده شده و وزش باد از جنوب غرب به سمت شمال شرق کشور باعث ایجاد جریانات کوهستان (mountain wave) در منطقه شده که میتواند باعث بادهای قیچی (wind shear) یخ زدگی و تغییرات دمایی شود که این شرایط باعث ایجاد جریانات شدید عمودی از نوع (downdraft) و (updraft) میشود. وی گفت: دستگاه قضایی هم جایگاه خودش را دارد و میتواند در این زمینه یک پرونده را بررسی و مشخص کند که تخلف و قصور از سوی چه کسی اتفاق افتاده است و برای اتفاقات بر اساس شکایت شاکی حکم صادر شود اما در شرایطی که حکم قطعی صادر نشده است هر گونه اظهار نظر می تواند به ایمنی هم لطمه وارد کن.

چگونه است آسمان ما برای شرکتهای هواپیمایی عربی ایمن است، ولی AFC مرتب حرف از ناامنی میزند؟ ۲ – در تاریخ ۵ می ۲۰۰۶ یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ از هواپیمایی کنیا در کامرون با ۱۰۵ مسافر سقوط کرد. در این مدت نزدیک به دو سال از سقوط هواپیمای تهران یاسوج؛ تلاشهای درون استانی برای برقرار مجدد پروازها به شکل قبل از سقوط صورت گرفت اما به هر دلیل این امر میسر نشد و همچنان استان و مرکز آن باید با چنین وضعیتی دست و پنجه نرم کنند. بنابراین هیچ حکمی از دادگاه برای این پرونده و علت و مقصر این سانحه صادر نشده است و نباید زود درباره آن قضاوت کنیم. من نمی­توانم درباره این قسمت پاسخگو باشم. وی افزود: در این که کمیسیون بررسی سوانح هوایی نباید زیر مجموعه سازمانی مانند سازمان هواپیمایی کشوری باشد که خود متولی انجام پروازهای داخلی و خارجی است و به نظر من باید ساختار این کمیسیون تغییر یابد و افراد متخصص و بدون هیچ وابستگی در آن عضو شده و مستقیما زیر مجموعه شخص وزیر راه و شهریازی باشد. سلام داداش میشه روی پراید کاربراتور بستش اگه میشه من میخوامش .